Mis firma on Lion Air, mille uhiuus Boeing koos 200 inimesega merre kadus?

 (11)
Lion Air.
Lion Air.Foto: Scanpix, AFP

Esmaspäeva hommikul kukkus Indoneesias Lion Airile kuuluv uus Boeing 737-800 MAX merre, pardal 189 inimest. Mis firma see Indoneesia odavlennufirma õigupoolest on, mis viis surma 20 Indoneesia rahandusministeeriumi ametnikku ning endise Itaalia profijalgratturi Andrea Manfredi.

PT Lion Mentari Airlines, Lion Airi nime all tegutsev lennufirma Indoneesia odavlennufirma, üksiti ka riigi suurim erakapitalile kuuluv lennufirma, mille asutasid kaks venda, Rusdi ja Kusnan Kirana 15.novembril 1999. aastal.

Oma esimese lennu tegi firma 2000. aasta 30. juunil, mil liisitud Boeing 737-200 võttis suuna Jakartast Denpasari.

Lennufirma laienes kiiresti, 2003. aastal asutati tütarfirma Wings Air, 2012. aasta lisandus Malaisias Malindo Air ning 2013. aastal Thai Lion Air Tais ning Batik Air Indoneesias.

Firma kodulehe andmetel lendavad nad 183 liinil, nende seas kohalikud reisid ning rahvusvahelised reisid Singapuri, Malaisiasse, Saudi Araabiasse ja Hiinasse. Lennufirmal 112 lennukit.

Wikipedia kirjutab, et Indoneesia kohalikul lennuturul on kaks suurt tegijat, Lion Airi kõrval ka Garuda Indonesia.

Meresügavusse kandunud lennukimudel Boeing 737-800 MAX jõudis tootmisse eelmisel aasta. Õnnetusse sattunud lennukil oli tehnilisi probleeme ka eelnenud lennul, kuid lennufirma juhatuse esimehe Edward Siraiti sõnul kõrvaldati need vastavalt protseduurireeglitele. Lennufirma juht ei soostunud ajakirjanikele avaldama, mis laadi tehnilised probleemid need olid.

Seotud lood:

Küll kinnitas ta, et lennufirmale kuulub 11 sama mudeli lennukit ning teistel ei ole sama tehnilist probleemi tuvastatud.

Channel New Asia kirjutab, et Boeing lükkas eelmisel aastal 737 MAXi tutvustuse edasi vaid mõned päevad enne esimese lennuki plaanitud kättetoimetamist mootoriprobleemi tõttu.

Indoneesia suurim odavlennufirma Lion Air on viimasel seitsmel aastal jõudsalt laienenud ning sellel aastal andis lennufirma teada veel 50 Boeing 737 MAX 10 lennuki tellimisest kokku 6,24 miljardi dollari eest.

Channel New Asia kirjutab, et lennufirmal on varem olnud mitmeid probleeme, nende seas ka 2004. aasta lennuõnnetus, kus maandumisel piloodi vea tõttu toimunud õnnetuses hukkusid kapten, pardateenindaja ning 23 reisijat.

BBC toob välja, et 2013. aastal jäi Bali saarel maandumisrada 101 reisijaga lennukile lühikeseks ning lennuk lõpetas meres. 22 reisijat viidi haiglasse, kuid kõik jäid ellu.

Samal aastal põrutas teine Lion Airi lennuk Sulawesi saarel maandumisrajalt välja, kui oli lehmaga kokku põrganud.
2016. aastal põrkasid Jakarta lennuväljal kokku kaks lennukit, Lion Air Groupi tütarfirma Batik Airi lennuk pühkis teiselt lennukilt tiivaga saba minema. Inimesed selles õnnetuses ei kannatanud.