Samal ajal, kui Soomes juba tõstetakse kõne hindu, mõtlevad Eesti operaatorfirmad välja uusi ja senisest kallimaid pakette. Varsti kuulutatakse mõttetuks luuseriks igaüks, kes kasutab mobiiltelefoni vaid odava hinnaga rääkimiseks, mitte aga näiteks internetis surfamiseks ja kulukateks televisiooniseanssideks.

Esimese märgi, et numbriliikumisega kaasnenud odavate mobiilkõnede ajajärk lõppeb, andsid soomlased. Põhjanaabrite mobiilsidefirmad on asunud hoogsalt hindu tõstma, et kosutada turuvõitluses kõhnunud eelarveid.

Näiteks kahekordistas Sonera kõnealustustasu, samuti võtavad Soome mobiilsidefirmad kõneaega arvestades aluseks minuti, mitte sekundi.

Terav võitlus Soomes

Väidetavalt tekitas numbriliikumine Soomes palju teravama operaatorite vahelise võistluse kui mujal. See viis kõnehinna vaid 60 protsendile Euroopa Liidu keskmisest kõnehinnast. Lihtsad soomlased on valmis nüüd omaks võtma, et ka sidefirmade omanikud teevad äri kasumi nimel ning neelavad hinnatõusu rahuga alla.

Eesti mobiilsidefirmad on suhteliselt üksmeelsed, et ajal, kui kõik kaubad ja teenused kallinevad, ei saa telefoniga rääkimine minna enam odavamaks või jääda samale hinnatasemele. ”Eesti turu hinnataset võib meist mittesõltuvalt mõjutada üldine kiirenev hindade tõus näiteks tööjõu ja energia valdkonnas,” räägib EMT turundusjuht Kadri Ärm. ”Ei saa ju mööda vaadata ohust, kus hakkab kannatama ettevõtete investeerimisvõime ja selle kaudu ka tarbijale osutatavate teenuste kvaliteet.”

Kuid Eesti turu olukord erineb Soomest sedavõrd, et siin otsesele hinna tõstmisele minna ei julgeta. Eesti mobiilioperaatorid hakavad suuremat tulu teenima uute andmesideteenuste müügilt. ”Kui praegu moodustab kõnetasu ligi 90 protsenti portfellist, siis mõne aasta pärast vaid poole,” kinnitab Elisa juht Sami Seppänen.

Just mobiilsidefirmad usuvad, et nemad muudavad interneti igal pool ja ilma takistusteta kättesaadavaks. Uued telefonimudelid oma suurte ekraanide ja kasvava nupuvalikuga meenutavad juba praegu pigem kääbuslikku sülearvutit kui lihtsat sidevahendit.

E-posti korraldamine ja jalgpalliülekannete jälgimine telefonist, mis on praegu vaid üksikute friikide meelelahutus, saab lähiaastatel üldiseks.

Ka mobiilikõnede hinnatõus jõuab Eestisse, kuid teisiti kui Soomes. Kui soomlased hakkasid vanadele klientidele varasemast suuremaid arveid välja kirjutama, siis Eesti sidefirmad hakkavad hinnakirjast odavaid pakette maha kustutama. Vanu kliente välja lülitama ei hakata, kuid uusi juurde ei võeta.

Uued paketid pakuvad kliendile seni olematuid võimalusi, kuid tulevad varasemast kallimad. Kliendid nõustuvad infole ligipääsemise mugavuse eest üha rohkem maksma ja see surub kõnehinna operaatori valikul tagaplaanile.

Tühine kümnendik

”Kui langetada kõne hinda kümnendiku võrra, siis inimene ei märka eriti tekkinud võitu, kuid sidefirma kaotab märkimisväärse summa,” selgitab Eesti odavamaid kõneaegu pakkuva Tele2 juht Toomas Tiivel.

Sama loogikat järgides ei pane klient eriti tähele, kui kõnehind kümnendiku võrra tõuseb. Muidugi juhul, kui hinnatõstja konkurendid sellele valjuhäälselt tähelepanu ei juhi.

Tele2 on Eestis olnud hinnaliidri rollis, kuid tema reklaamikampaaniatest kumab nüüd läbi, et enam ei looda ta ennekõike õhukese rahakotiga tarbijatele, vaid esitleb ennast kvaliteeti hindavate ettevõtete teenindajana.

Odava kõnehinna taga oli siiamaani konkurentidest väiksem investeeringute maht, sest Tele2-l on teistest vähem sidemaste. Nüüd ehitab ta neid hoogsalt juurde.

”Isegi väga hästi üle värvitud Zaporozetsiga pole mõtet vormel-1 sõitma minna,” arvustab Elisa juht Seppänen Tele2 tegutsemist.

Numbriliikumise väljakuulutamisele, millest oodati Eestis mobiilikõnede järsku hinnalangust, kõnede olulist odavnemist tegelikult ei järgnenud. Kõige rohkem mõjutas seda asjaolu, et välja ei ilmunud ühtegi arvestatavat virtuaaloperaatorit, kes tegutseks ilma saatjatesse investeerimata mõne pärisoperaatori võrgus.

Nimelt alustasid kõik kolm operaatorfirmat turuliidri EMT eestvedamisel reklamikampaaniat, millega käidi välja suur hulk võltsvirtuaaloperaatoreid.

EMT-le kuuluva kõnekaardipaketi Diil vaimukalt veiderdav kampaania surus täiesti tagaplaanile Elisa võrgus tegutsenud ainukese pärisvirtuaaloperaatori Bravocm.

Bravocom püüdis teha soliidset reklaamikampaaniat, põrus läbi ning opereerib praegu väga väikese arvu klientidega.

Võltsvirtuaaloperaatorite kampaaniad kujundasid nii värvikireva ja segase õhkkonna, et tarbijal polnud tegelikult võimalik aru saada, mida üks või teine teenuse pakkuja tegelikult lubab ja kui palju teenused tegelikult maksavad.

Sellepärast jäi ka numbriliikumisega operaatorfirmat vahetavate klientide arv oodatust paju väiksemaks. Paljud sidefirmat vahetanud kliendid tulid oma esialgse teenindaja juurde varsti tagasi. Põhjus oli selles, et kuigi uus firma lubas pakkuda konkurendist paremat paketti, puudusid tema pakutavates teenustes mõned varem harjumuspäraseks saanud osad või olid need harjumuspäratu seadistusega.