Modelliagentuurid toodavad Carmen Kassile tasemel järglasi


Tulevase talendi avastanud Eesti agentuurid teenivad modelli igalt välismaal tehtud töölt kümme protsenti, samas on siinsete agentuuride tulemused kahvatud.

Samal ajal kui Maarjamaa sihvakad neiud Milanos, Londonis, New Yorgis ja Pariisis mööda show-lava marsivad ja kaameratesse naeratavad, käib Eesti modelliagentuurides vilgas tegevus. Heliseb telefon. Vastamist ootavad kirjad. Agentuuril tuleb muretseda nii järelkasvu kui ka töö ja leiva eest, mida vanadele olijatele peab jätkuma. Mida kaugemale kodumaast tööd pakutakse, seda parem. ?Eestis pole neil kahjuks väga palju teha,? jääb Baltic Modelsi tegevjuht Katrin Meier pisut nukraks, kui jutt siinse turu mahu ja võimalusteni jõuab.

Neli tegijat

Naisterahva hääl taaselavneb, kui Maarjamaa tüdrukute edulugudeni jõuame. Selgub, et meie omadel läheb maailmas hästi. Eesti modellinduse eredaim täht, models.com portaali jaanuarikuu andmete järgi maailma paremuselt seitsmendaks modelliks pärjatud Carmen Kass ei jää järelkasvuta. Katrin Meier näitab uhkusega firma kontoris agentuuri hingekirjas olevate modellihakatiste esinduspilte täis seina. Albumite ja mainekate moeajakirjade kaanetüdrukutega võivad rinna ette ajada ka teised arvestatavad modelliagentuurid.

Eestis on suuremaid modelliagentuure neli: Carmen Kassile kuuluv Baltic Models, Beatrice?i omanduses olev BMass, Eesti Modelliagentuur ning itaallase Paolo Moglia Top Models.

Otsesest konkurentsist neli kohaliku modelliäri tugisammast ei räägi. ?Iga huviline saab valida enda jaoks parima agentuuri. Valikuvõimalus on ju hea,? teatab 50 aktiivse modelliga opereeriva agentuuri BMass omanik Beatrice rõõmsameelselt. Neid, kes vaielda tahaksid, ei ole. Lõppude lõpuks pakub maailma mastaabis arvestatava majandusharuna tegutsev modellimaailm väljakutseid kõigile, kes karussellis vähegi edasi jõuavad ning vastu jaksavad pidada.

Talendi avastanud agentuur tegeleb nii tööde leidmise, tehnilise organiseerimise kui ka lepingute vormistamisega ? sedapuhku juba äripartneriga mõnes moepealinnas, kus Eesti neiu esinduslepingu alusel tegelikult tööle hakkab. Tõsi, ahel on pikk, kuid praktika räägib sellest, et teistmoodi poleks võimalik. Modell vajab agentuuri ja vastupidi. Iga kingsepp jääb seega oma liistude juurde: agentuur organiseerib, modell keskendub põhitööle.

Olenevalt sellest, kui kaugele keegi äris on jõudnud, jaotuvad ahela lülide vahel ka rahasummad. Esimese lülina teenib tehtud töö kogusummalt oma jao emaagentuur. Lisaks kümneprotsendisele komisjonitasule võtab oma osa ka vastuvõtjana tegutsev välismaine agentuur. Enamasti jäävad numbrid sel juhul 10?20% vahele. Keti kolmanda lülina teenib Maarjamaa modellide töölt mõistagi Eesti riik.

Kõik, mis maksudest ja vahendustasudest üle jääb, on modelli jagu. Tasumäärad on modellinduse kirjutamata reeglite järgi rangelt konfidentsiaalsed ja kõva häälega agentuuride esindajad numbritest rääkida ei taha. Ometi seda tehakse. 2003. aastal nimetas Briti Vogue eestlanna Carmen Kassi teenitud raha poolest universumi kuuendaks supermodelliks: teenistus toona 3,1 miljonit naelsterlingit elik 69 miljonit krooni. Kassi kasutavad sellised tuntud kaubamärgid nagu Sephora, Diori J?Adore, Chanel, Mercedes, Michael Kors ja Givenchy.

Kõige suurema palganumbriga (3,8 miljonit naelsterlingit ehk 85 miljonit krooni) modell oli siis alles 19-aastane tšehhitar Karolina Kurkova.

26 500 päevas kätte

Hubases kodukontoris modelliäriga tegelev Beatrice nõjatub mugavalt punasesse keerdtooli ja räägib värvika loo, kuidas üks tema modellidest päevase pildistamissessiooni ajal näiteks üle 26 000 krooni puhtalt kätte teenis. Erand kinnitab reeglit. Samas on siililegi selge, et koore riisuvad ka modelliäris üldjuhul tippmodellid ja modelli mõiste laieneb vaid nendele, kellele on see valdkond püsiv igapäevatöö ning sissetulekuallikas. Eelduseks mõistagi sobivad mõõdud ja oskus tugevate kaubamärkide reklaamides loorbereid lõigata.

?Rõhu asetaksin modellina töötamisel sõnale ?püsiv?,? on Beatrice kindel. Hobikorras modellikarussellis keerlemine pikaajalist edu tema sõnul ei too. Kuna hea maine ja tuntus ei teki üleöö, siis on ratsa rikkaks saamine ka modelliäris sama ebatõenäoline kui teisteski valdkondades.

Sageli tuleb parema tuleviku ja tuntuse nimel ka väiksema summa eest kaamerate ette astuda. Sellist strateegiat nimetatakse prestiizŠitöödeks. Ometi ei propageeri agentuurid aitäh eest tehtavat tööd. ?Tasuta ma küll kellelgi tööd teha ei soovitaks, alati võib ju keelduda,? on Katrin Meier kindel. Modellindus on ju töö nagu iga teinegi. Ainuke erinevus enimlevinud ametitest on töö iseärasus: suurema töö teevad meie tüdrukud siiski välismaal ning ainult kodumaistele võimalustele oma trumpe panustada ei ole mõtet.

Eesti esimese modelliagentuuri E.M.A. asutaja ja omaniku Katrin Rannaväli sõnul on olukorra taga seis, kus suurem osa modellitööst tehakse hoopis Soomes või Rootsis ära ning Eestisse jõuavad reklaamid juba valmiskujul. Sellest ka turu väike, samahästi kui olematu maht. Teine modelliäri iseärasus on majandusmõistes kuudepikkused maksetähtajad. Täna tehtud pildisessiooni eest võib raha arvele oodata näiteks augustis.

Purustatud müüdid

Pealtnäha üliglamuurne modellindus pole tuuma sisse piiludes pooltki nii seksikas, kui kaugelt vaadates. ?Inimest on sisuliselt vaja riidepuuks,? iseloomustab ametit endine modell, kellel sai moepealinnade lavadest villand. Ta ei pruugi liialdada. Liigne isikupära ja tuntud nimi võivad saada kahe teraga mõõgaks. Moeringkondades räägitakse siiani lugusid Georgio Armanist, kes kõik tuntud reklaamnäod oma show?dest mõne aja pärast välja korjas. Põhjus lihtne ? enam ei meelitanud masse kokku mitte moekorüfee uus kollektsioon, vaid tuntud modellid. Tähelepanu kõrvale pööramiseks tehtud lüke osutus edukaks. Aupaiste langes taas riietele.

Tasane algus kulisside taga

?? Enamasti jõuab modell agentuuri kas enda initsiatiivil või agentide kutsel. Esimesel puhul saadetakse pilt, mõõdud ning jäädakse vastust ootama. Teisel juhul nopitakse potentsiaalne kaanenägu üles näiteks kaubanduskeskusest. Kui agentuur noormehe või neiu heaks kiidab, kutsutakse inimene kohapeale, organiseeritakse proovipildistamised ning alustatakse modellialbumi loomisega.

?? Kui modell mõnele välismaisele agentuurile kohalike tegijate veebilehtedelt või esitlustelt silma hakkab, on tegemist positiivsete arengutega: võib tulla tööpakkumine, et välismaisesse agentuuri tööle sõita. Tuntuimad modelliketid on Ford, Women, Suprime, Img, Elite, Next, MC2 jne. Need on agentuurid, mis on esindatud kõigis moepealinnades. Samas ei ole õige agentuure suuruse järgi reastada ? mõned tütarlapsed töötavad ja teenivad paremini väiksemates, butiigi tüüpi agentuurides, teised suurtes.

Eesti uus Carmen Kass

?? Eesti modelliäri uus Carmen Kass on 16-aastane Tallinna tüdruk Claudia Meriküla.

?? Mõni aeg tagasi põhikooli lõpetanud nooruke tütarlaps sattus Baltic Modelsisse 2004. aasta suvel. Ei läinudki kaua, kui Claudia juba 2005. aastal Londonis kogu moemaailma täie tähelepanu all moeshow?l Prada ja Miu-Miu kollektsioone esitles. Claudia on hetkel esindatud agentuuride kaudu New Yorgis (One), Londonis (ICM), Milanos (Brave), Madridis (Group) ja Pariisis esindab neiut eraagent Eric Dubois.

?? Noorukest Claudiat on edu saatnud ka ajakirjade esikaantel. Fotosid võib leida ajakirjades Vogue, Marie Claire, Jalouse Mag jne. Pildistamiste ja show?dega on neiu hõivatud välismaistes moepealinnades. Kampaania raames on neiu esindanud näiteks kaubamärke Roberto Cavalli, DKNY, Diesel, TSE Cashmere, Marc by Marc Jacobs, Cacharel Jaapan.

?? Ärilehe ilmumise ajal on Claudia näiteks Pariisis show-nädalal.

Edukad Eesti modellid

?? Baltic Modelsi teine staar (Claudia Meriküla kõrval) Annika Vohta alustas sellel aastal konkursilt Ford Supermodel of the Year, mille New Yorgis toimuv finaalgalal saavutas ta 4.?6. koha. Seejärel võttis osa show-nädalast Madridis ja praegu käib koolis. Annikat ootab sellel suvel ees New York ning show-nädalad sügisel Milanos ja Pariisis. Ajakirjad: Mia, Ragazza, Absolute, La Moda en Las Calles, Telva, Arte De Vivir, Wapa. Show?d Hispaanias: Cibles, Moda Viva.

?? BMassi agentuuri üks säravamaid tähti Triin on olnud kaanenäoks L?or de Torrentele ja reklaaminud L?Oreali. Kerttu-Maria on osalenud Fiati telereklaamis, lisaks teinud kampaaniat Valentinole. Muu hulgas teinud reklaame Wellale, Diorile, Phytomerile. BMassi neiud on osalenud moeetendustel Pret-a-Porter ja Hout Couture: ISL, Maurizio Galante, Chanel, Thierry Mugler, Karl Lagerfeld, Gattinoni, Sarli, Ferrera, Givenchy, Alaia, Thierry Mugler jne. Ajakirjad: Vogue (Pariis-Milano-Austraalia), Elle, Joice, Madame Figaro, Glamour (Prantsusmaa), Donna, Grazia (Itaalia), Harper?s Bazaar jne.

Modelli sissetulekuallikad

Ajakiri ? parem ikka, kui mitte midagi

?? Tööd tehakse enesereklaamiks. Ajakirjade pildid modelli albumis lisavad väärtust. Tasumäärad on üldjuhul väiksed. Summad sõltuvad nii ajakirja kui ka modelli tuntusest ja paljudest muudest teguritest. Eestis algab ajakirja esikaane eest saadud teenistus näiteks 300-kroonisest netotulust, samas pole välistatud, et ka moemaailma mekaks peetava Vogue?i kaane eest modellile vaid pisut üle 500 krooni tasu makstakse.

Moe-show?d

?? Eestis pigem enesereklaamiks ja nime tegemiseks mõeldud, kuid mujal maailmas suhteliselt hästi tasustatud väljund. Hea modell teenib näiteks Eestis ühe show? eest umbes tuhat krooni.

Kataloog

?? Teenistusel pole viga, eriti välismaal. Ometi on kataloogide koostajad heldemad töövõtjad kui ajakirjad.

Reklaam ? teenib suisa hästi

?? Mida tuntum kaubamärk, seda suurem summa potsatab ka modelli kukrusse. Välismaiste tippbrändide pildistamisel võib kaanetüdruk teenida suisa 20 000 eurot päevas.

Kampaania ? tulusaim sissetulekuvorm

?? Pikaajalisim koostöövorm, mis tagab üldjuhul nii modellile kui ka agentuurile pikaajalise soliidse sissetuleku.