„Võitlus salasigarettidega on võitlus organiseeritud kuritegevusega. Selle esimesed ohvrid on alaealised, kelle jaoks on tubakatooted poodides reeglina kättesaamatud, kuid salasigarettide müüjad ostja vanust ju ei küsi,“ põhjendas kampaania seekordset rõhuasetust maksu- ja tolliameti tollikorralduse osakonna juhataja Urmas Koidu.

2013. aasta salaturu baromeetri tulemused näitasid, et 82 protsenti inimestest tunnevad muret, et salasigaretid on erinevalt legaalsetest sigarettidest kättesaadavad ka alaealistele. Samuti viitavad tulemused, et üha enam salasigaretimüüjaid otsivad oma klientideks just alaealisi.

„Salasigaretituru kasumlikkus on üles ehitatud ebaseaduslikele ja ebaeetilistele võtetele. Isegi kui kõrvalseisjad märkavad salasigaretiäri otse koolide tagaõues, võtavad vähesed midagi ette, et seda olukorda muuta,“ selgitas Koidu.

Tema sõnul aitab vaid kõigi ühine valvas ja hooliv käitumine organiseeritud kuritegevust takistada.

„Kõik aadressile vihjed@emta.ee või numbrile 800 4444 anonüümselt saabunud vihjed võimaldavad vähendada salasigarettide jõudmist alaealisteni. Ebaseadusliku sigaretipaki tunneb kõige lihtsamini ära võõrkeelse terviseohu hoiatusteksti järgi,“ ütles Koidu.

Alates 2013. aastast võttis maksu- ja tolliamet kasutusele uued meetmed võitluses salasigarettidega, mille üks osa oli kampaania „Ostad salasigarette, toetad kuritegevust“. Eelmise aasta lõpus kandis salasigarettide vastane kampaania sõnumit „Isegi üks on liiga palju“.

Maksu- ja tolliameti tõhusama tollikontrolli ning ennetustöö tulemusel näitab viimane tühja paki meetodil tehtud uuring, et mitte-Eesti sigarettide osakaal langes eelmise aasta sügisel 20,7 protsendini võrreldes 2012. aasta sügise 25 protsendiga. MTA hinnangul kahanes salasigarettidest põhjustatud maksukahju 2013. aastal võrreldes sellele eelnenud aastaga üle 30 protsendi 30 miljoni euroni. Amet tabab keskmiselt 1 miljon salasigaretti kuus.