“Börsi abil kinnitab Severstaltrans, et nad pole tulnud Eestisse verd imema ja on valmis oma võite kohalikega jagama,” ütles E.O.S.-i suurima kohaliku aktsionäri esindaja Kalle Norberg.
Lisaks Trendgate’ile kavatsetakse E.O.S.-iga ühendada ka Eurodek ja Pakterminal. Muuga sadama nelja naftaterminali ühendamisel tekiks Eestisse ligi nelja miljardi krooni suuruse varade mahuga ettevõte, mi- da saaks võrrelda näiteks Tallinkiga.
E.O.S.-i aktsiate müümine Tallinna börsil ja hiljem välisbörsidel kujutab transiidifirma väikeaktsionäridele Norbergi sõnul eelistatavaimat stsenaariumi tulu teenimiseks.
Miljardid mängus
Asjatundjate hinnangul võib ühendamise maksumust mõõta miljardite kroonidega, milleks kaasatakse vahendeid Euroopa Liidu turgudelt.
Severstaltrans soovib Muuga sadama terminalid omakorda ühendada Läänemere ühe suurema ettevõttega Ventspils Nafta, teatas eelmisel nädalal E.O.S.-i nõukogu esimeheks määratud Severstaltransi finantsjuht Aleksander Nazatšuk.
Arvatavasti võib see kõne alla tulla alles kaugemas tulevikus.
Norbergile kuuluv osaühing Circle on 12-protsendise osalusega E.O.S.-i suurim Eesti aktsionär. Norberg esindab läbi Circle´i Marcel Vichmanni ja Arnout Lugtmeijeri ärihuvisid.
Vichmann usaldas oma varanduse juhtimise E.O.S.-i osaluse ostmise ajal pankur Norbergile, sest viibis ise rohkem välismaal kui Eestis.
Korporatiivpanga Luxembourg Financial Services partner Norberg on ühtlasi Eesti Päevalehe omanikfirma Ekspress Grupi nõukogu liige. E.O.S.-i teine suurim kohalik aktsionär on Aadu Luukase perekond nelja protsendiga.
Pakterminal ühinemisel jalus
Venemaa juhtivale transpordiettevõttele Severstaltrans kuulub 78,6 protsenti ettevõtte aktsiatest. Ülejäänud 5,4 protsenti jaguneb mitme väikeaktsionäri vahel.
Tänavu liidetakse Trendgate’i terminal E.O.S-iga. Veel paar kuud kulub läbirääkimistele, et võtta üle Eurodeki varad. Kuid Severstaltrans kavandas Muuga terminalide ühendajaks Aadu Luukase lemmiklast Pakterminali, mille ettevõtte teised väikeaktsionärid nurjasid.
Luukas meelitas Severstaltransi Eestisse investeerima ning töötas välja nende tegevuskava ettevõtete koondamiseks. Severstaltrans rentis Iru elektrijaama mahutipargi ja ehitas kogu Läänemere moodsaima terminali Trendgate. Seejärel ostis ameeriklastelt ära ühe juhtiva transiidiettevõtte E.O.S.
Samal ajal algasid Luukase veetud läbirääkimised Severstaltransi osaluse omandamiseks nii Pakterminalis kui ka Kopenhaagenis registreeritud Eurodekis.
Alguses tõlgendasid aktsiaseltsi Trans-Kullo koondatud Pakterminali väikeaktsionärid Luukase nägemust Eesti transiidiäri tulevikust ekslikuks ja lükkasid tagasi ettepaneku anda jäme ots venelastele. Kui Luukas tahtis oma osalust Severstaltransile müüa, nurjasid partnerid tehingu, kasutades eelisostuõigust.
Nüüd küsivad Trans-Kullo osanikud Pakterminali aktsiate eest summat, mida ühendatud E.O.S.-i osanikud pole nõus maksma. Osalised ei avalda läbirääkimiste üksikasju.
Tõenäoliselt kiidab poolte Pakterminali aktsiate omanik Vopak, kes on maailma suurimaid terminaliomanikke, ühinemiskava heaks. Kuid läbirääkimised paljudest väikeaktsionäridest koosneva Trans-Kulloga tõotavad kujuneda aeganõudvaks.

 * * *

Muuga pööratakse Rotterdamiks
•• Severstaltrans kavatseb kohalike väikeaktsionäride abiga muuta Eestit läbiva naftatransiidi olemuse senisest täiesti erinevaks.
•• Seniajani töötavad siinsed naftaterminalid üha kasvava nafta hinna lainel nagu ümberpumpamisjaamad. Mahuteid kasutatakse vaid selleks, et koguda Venemaalt saabuvatelt rongidelt piisavalt naftatooteid hiiglaslike tankerite täitmiseks. Hind kruvis ennast vahepeal lausa igal kuul. Sellises olukorras oli võidumees see, kes jaksas rohkem läbi pumbata.
•• Kuid praeguseks on nafta hind hakanud langema. Katastroofilisest langusest pole veel märke, kuid barreli hind kõigub pidevalt isegi ligi kümne dollari ulatuses. Sellises olukorras teenivad terminalid, kes üksnes, hambad ristis, võimalikult rohkem pumpavad, varasemaga võrreldes tunduvalt vähem.
•• Nüüd võidab ettevõte, kes suudab madala hinna juures naftatooteid koguda, et neid siis hiljem kallimalt müüa.
•• Muuga sadam muutub terminalide ühendamisel sarnaseks Euroopa juhtivale Rotterdami sadamale, mis pakub mitmekesist naftasaaduste töötlemise ja ladustamise teenust.
•• Miks ei saa seda rolli täita senised väikesed terminalid, kes justkui elavdaksid omavahelise võistlusega turgu? Venemaa president Vladimir Putini ajal muutus naftaeksport riigi peamiseks sissetulekuallikaks. Kogu toorainesektori haaramine tugeva riikliku kontrolli alla lõpetas oligarhide omavahelisele ületrumpamisele ehitatud äri, mille teenindamisele oli senine Eesti transiidiedu üles ehitatud.
•• Kui Venemaa otsustas haarata kontrolli kogu naftaekspordi keti üle, sai transiidiäri koondajaks Eestis ülimõjukas transpordiettevõte Severstaltrans. Kõik Muuga sadama terminalid ehitati üksteisest erinevatena, mis nn pumbajaama ajastul võimaldas teenida, pakkudes teistsugust teenust kui konkurendid. Kuid nüüd koondusid kauba omanikud Venemaal ühe mütsi alla ning ka naftatoodete ostjad muutusid varasemast suuremaks.
•• Väikesed terminalid jäävad sellisel turul tegutsemiseks nõrgaks, sest kiivalt omavahel konkureerides ei suuda nad rahuldada klientide kasvavat isu.