Eestis merest liiva kaevandamiseks tehnoloogia puudub,” ütles Skanska EMV müügidirektor Raimo Kala. „Meie firmad teevad seda tõenäoliselt koos Hollandi süvendusfirmadega.”

Kala hinnangul puudub Eestis ka vastav kogemus, mistõttu ei ole võimalik ühendada kohalike firmade jõudusid suurhankel ühiselt osalemiseks.

Üle poole miljardi krooni

Skanska esindaja kinnitas, et firma tunneb kõikide suurte projektide, seega ka sadamalaienduse vastu huvi, kiites Tallinna Sadamat kui pikaajalist klienti.

Ka Nordecon Internationali (endine Eesti Ehitus – toim) juhatuse esimees Jaano Vink märkis, et nii spetsiifilise töö jaoks Eestis oskusteave ja tehnika puudub. „Reaalselt võib kõne alla tulla koostöö mõne vastavaid ressursse omava välispartneriga,” arvas temagi, lisas aga, et välistegijad ei pruugi siinset abi kuigivõrd vajada. „Pakkuda pole palju, seega pole konkreetne töö ka kohalikele tegijatele kahjuks ülemäära oluline.”

Vingi arvestuste järgi kujuneb töö hinnaks kindlasti üle poole miljardi krooni.

Huvi hanke vastu ilmutas ka tee-ehitusfirma Teede REV-2, mille juhatuse liige Kaido Kaup kahtles vaid, kas pakutust jõud üle käib. „Teema on jutu tasemel üleval olnud aastaid, nüüd siis on asi konkreetsem,” märkis ta.

Merko Ehitus, mis on samalaadset tööd koos välispartneritega varem teinud, ei soostunud kommenteerima, kui kalliks võib projekt kujuneda või kas firma hankes osaleb. 2004. aastal oli Merko Muuga sadama söeterminali ehituse peatöövõtja. Selle projekti raames täideti merd kolme miljoni kuupmeetri liivaga. 2008. aastal kaevandati ja müüdi Eestis kokku 1,3 miljonit kuupmeetrit liiva.

Tallinna Sadama ehitusjuht Peeter Nõgu rääkis, et hange ei ole otseselt seotud Hiina Ningbo sadamaga allkirjastatud ühiste kavatsuste protokolliga, mille kohaselt rajavad kaks sadamat Muugale uue konteineriterminali. „Tegemist on Muuga sadama idaosa kõikide tulevaste kaide ja terminalide tagalaga,” sõnas ta.

Loodav maapind jääb praeguse söe- ja konteineriterminali vahele. Sellele tulevad sadamasisesed teed ja tehnovõrgud, hiljem ka raudtee. Töid on plaanis alustada septembris.

Liiv tuleb taas Naissaare lähistelt

•• Kui Tallinna Sadam 2004. aastal Muuga sadama söeterminali jaoks kolm miljonit kuupmeetrit liiva vajas, saadi luba selle kaevandamiseks merest Naissaare ja Prangli lähistel.

•• Tallinna Sadamal on kaevandamise luba, mille järgi tohib Nais­saare juurest välja tuua pea 900 000 kuupmeetrit liiva. Lisaks on firmal õigus liiva kaevandada Hiiu madala maardlast.

•• Eelmisel korral tundsid keskkonnaspetsialistid muret, et kaevandus võib halvasti mõjuda Muuga lahe mereelustikule, siis vaatlustel seda ei täheldatud.

•• „Eks mingi mõju ikka on, sest kogused on suured, aga otseselt midagi märkimisväärselt hullu ei juhtunud ka eelmisel korral,”  ütles Tartu ülikooli Eesti mereinstituudi asedirektor Georg Martin.