“Klaipeda sadam teatas juba mõni aeg tagasi, et söeterminal ehitatakse neile, kuid tänaseks on leping meie taskus,” ütles Äripäevale Tallinna Sadama turundusdirektor Erik Sakkov. “Lubasime söemagnaatidele eriti kiireid ehitustähtaegu.”

Sadam lubas kaevuritele valmisolekut esimese kuni 120.000tonnise söelava vastuvõtmiseks juba 1. jaanuariks 2005. Terminali tootmisvõimuseks kavandatakse 5 miljonit tonni aastas, mis on rohkem kui 13 protsenti sadama tänavuseks kavandatavast 37 miljoni tonnisest tootmismahust.

Eesti ehitusettevõtetele avaneb võimalus teenida lõviosa miljardiinvesteeringust, sest omavad strateegilisi eeliseid võiduks järgmisel aastal toimuval rahvusvahelisel ehituspakkumisel, lausus Sakkov.

Kuzbassi kaevandustele kuuluv Eestis registreeritud AS Coal Terminal investeerib 43 hektari suurusesse kivisöe töötlemise platsi Muuga sadama idatiivas ligi 0,35 miljardit krooni. Söeterminal võimaldab luua ligi sada töökohta, ütles ettevõtte juhatuse liige Juri Rapoport.

Tallinna Sadam rajab terminali kai, mis maksab 0,6 miljardit krooni.

Coal Terminali juhatuse liige on väetiseterminali AS DBT juhina tuntud Vladimir Volohhonski.

“Volohhonski oli meile väga ebamugav partner läbirääkimistel, sest oma teadmistega Tallinna Sadamast saavutas ta Coal Terminalile väga soodsaid tingimusi,” lausus Sakkov.

Volohhonski keeldus selgitamast, miks Kuzbassi kaevurid valisid Balti riikide ja Venemaa sadamatest oma investeeringuks just Muuga. “Ma nõustasin Kuzbassrazrezugolit,” rääkis Volohhonski ning ütles, et ta pole veel otsustanud, kas jätkab väetiseterminali DBT juhina või läheb üle söeärisse.

Baltimaade sadamatega konkureerimiseks ehitatud Venemaa Ust-Luuga sadamasse söeterminali rajavas Rosterminalugolis avaldati Muuga edu üle imestust, sest nende ettevõtte kaup pärineb samuti Kuzbassi kivisöeväljadelt.

8 miljoni tonnise planeeritava aastase tootmismahuga Ust-Luuga söeterminal kuulub 50 protsendi ulatuses Vene riigile. Kuzbassrazrezugol kuulub Ust-Luuga terminali omanike hulka, kuid seoses oluliselt suurenenud söe kaevandamisega ning Venemaa sadamate kivisöeterminalide ümberspetsialiseerumisega kallimatele kaupadele on Venemaa sadamate võimsused juba praegu ebapiisavad, selgitas Rapoport investeeringut Muugale.