Selles veendumiseks piisab visata mõnes poes pilk sellele, milline hinnavahe laiutab mängufilmi ja mõne bändi kontserdisalvestusega DVD vahel. Alanemise märke ei näita ka CD-de hinnad. Muusikatöösturid põhjendavad seda uute talentide leidmise ja arendamise kuludega. Näib aga, et maailmas, mis suundub aina enam “tasuta” kaupade poole, tuleb luua uus ärimudel.     

“2007. aastal sai selgeks, et salvestatud muusika tööstus kuivab kokku ja sellest saab hoopis teistsugune loom kui 20. sajandil,” tõdeb JupiterResearchi analüütik Mark Mulligan ajakirjas The Economist.

Tunamullu kutsus plaadifirma EMI oma tippjuhtkonnaga kohtuma rühma teismelisi, kes pidid rääkima oma muusikakuulamisharjumustest. Pärast jutuajamist öeldi noortele, et nad võivad valida laual kõrguvast CD-de kuhjast endale meelepärased ja võtta need kaasa. Seda ei teinud mitte keegi. “See oli hetk, mil mõistsime, et mäng on täiesti läbi,” kommenteerib üks juures viibinuist.

Maailma suurima muusikatootja Universal Musicu Saksamaa-haru eksjuht Tim Renner nendib, et suured muusikatootjad pidanuks võtma midagi ette juba aastaid tagasi. “Siis oli neil raha ja nad võinuks kontserdiagentuure ja meenefirmasid ostes hankida endale vajaliku know-how,” viitab ta aladele, kus muusikaäri endiselt õitseb.

Üht võimalust näitas Radiohead (vt ka kõrvallugu), kelle uusim album “In Rainbows” tõusis aasta alguses tavapärase plaadi kujul ilmudes nii Briti kui ka USA müügiedetabeli esimeseks, kuigi oktoobrikuus võis igaüks seda bändi kodulehelt tasuta alla laadida. Samal ajal kuulub Radiohead maailma kuulsamate bändide hulka – noori artiste sel moel juba kasumiga ei turusta. Veel ühe tõrvatilga lisab meepotti mõni analüütik, kelle hinnangul moodustavad albumi füüsilisel kujul ostnutest enamiku “vanakesed” – 30-aastased ja vanemad –, kes on harjunud, et muusika juurde kuulub ka pakend.

Esialgu panid muusikafirmad lootuse Apple’i failimüümislahendusele iTunes, kuid see ei osutunud sedavõrd edukaks, et katta CD-de müügi vähenemise tõttu saamata jäänud tulu. Ja saamata jääb palju raha: USA-s kahanes mullu füüsilisel kujul albumite müük 19% – see ületas kõiki ootusi ja hirme. Samuti pelutab muusikatootjaid iTunesi domineeriv 80-protsendine turuosa. Seda loodab kõigutada internetipood Amazon, mis asus septembris ka muusikafaile müüma. USA marketigigandi Wal-Mart – mis on ka maailma suurim muusika jaemüüja – kodulehelt saab osta Universali artistide MP3-sid. Samasuguseid mõtteid mõlgutavad teisedki suured jaemüüjad.

Tasuta on tulusam

Telekanalid on avastanud, et suudavad reklaamilt teenida märksa enam, jagades oma saateid tasuta internetis, mitte edastades neid eetri kaudu. Ka filmistuudiod võtavad üha enam sellise suuna. Sama rada tallavad muusikatootjadki. Üks näide on leping sotsiaalse võrgustikuga Imeem, mis pakub oma kasutajatele muusikavoogu tasuta ja reklaami toel.

Veel ühe väljapääsutee loodab leida Universal, kes sõlmis detsembris lepingu Nokiaga. Selle järgi tulevad tänavu müügile Nokia mobiilid, mille ostjad saavad tasuta tõmmata oma taskutelefonidesse ja arvutitesse Universali artistide muusikat. Plaadifirma aga saab endale osa mobiilimüügitulust.

Kõige raskem näib olevat kahel väiksemal neljast suuremast plaadifirmast – EMI-l ja Warner Musicul. Neist esimese ostnud erakapitalifirma kuulutas aasta alguses välja 1500–2000 töötaja koondamise. Selle peale ähvardasid muusikud – teiste seas Robbie Williams, Coldplay ja The Verve – streikima hakata. Lahkumist kaalub The Rolling Stones, kelle leping lõpeb mais. Kaks suuremat, Universal, mis kuulub Prantsuse konglomeraadile Vivendi, ja Sony BMG – Jaapani elektroonikagigandi ja Saksa meediafirma Bertelsmann ühisettevõte – võivad vähemalt esialgu loota emafirmade toele.

Radiohead tipus

•• Aasta alguses ilutses Radioheadi album “In Rainbows” nii USA kui ka Briti müügiedetabeli esikohal. Kas siis plaadiostjatele ei mõjunud üldse, et mõni kuu varem sai albumit bändi kodulehelt tasuta alla laadida?

•• Päris nii see ei olnud. Esimese müügiloleku nädalaga läks Ühendriikides kaubaks 122 000 CD-d ja vinüülplaati. Aastal 2000, kui Radiohead plaadiga “Kid A” viimati USA edetabelit troonis, müüdi seda esimese nädalaga 207 000 eksemplari. 2003. aasta album “Hail to the Thief”, mis ei jõudnud edetabelis esimesel nädalal pronksikohast kõrgemale, leidis seitsme päevaga 300 000 ostjat.

•• Ühest küljest peetakse põhjuseks asjaolu, et jaanuari algus on muusikapoodides tavaliselt vaikne aeg. Oma osa mängis aga ilmselt ka võimalus saada lood internetist tasuta.

•• Pärast failide oktoobris internetti ilmumist laeti neid juba esimese nädalaga alla 1,2 miljonit korda.

•• Radiohead ei soostu rahast rääkima, kuid The Guardiani andmeil maksis keskmine ostja MP3-de eest 2,90 naela (u 60 krooni). The Economist vahendab internetiinfofirmat comScore, kelle andmeil oli vaid 4% albumi soetanutest nõus loobuma rohkem kui 130 kroonist. Üks neist oli Radioheadi endise plaadifirma EMI omanik Guy Hands, kes tasus failide eest 40 naela (820 krooni). Radioheadi laulja Thom Yorke aga kuulub nende 62% sekka, kes ei maksnud albumi allalaadimise eest sentigi.