Naarits: eestlased on endas avastamas globaalset ärisoont

 (6)
Naarits: eestlased on endas avastamas globaalset ärisoont
Foto: erakogu

Marketingi Instituudi juhi Anu-Mall Naaritsa hinnangul on Eestis tänaseks olemas päris suur ettevõtete ja ettevõtjate hulk, kes ei tooda ega paku midagi kohalikule turule, vaid soovivad kohe siseneda oma äriga paljudele suurtele turgudele korraga.

Enamik nendest ettevõtjatest on avalikkusele tundmatud, samuti nende firmade nimed, ometigi on tegemist ühe järjest populaarsemaks muutuvama ärimudelitega. Naaritsa sõnul on sellistele ettevõtjatele iseloomulik, et nad on sirgunud ja kasvanud üles juba turumajanduslikus Eestis, on 20-40 aastat vanad, tegutsenud valdavalt IKT, elektroonika, disainiga seotud ettevõtetes ja on palju reisinud.

„Samal ajal kui suurtes riikides peetakse suureks saavutuseks seda, et ettevõtted üldse ekspordile keskenduvad ja näiteks 30 protsendil Inglismaa 300st suuremast börsil noteeritud ettevõttest on ette näidata vähemalt 50 protsenti ekspordimahtu, on väikeriikides ekspordile pühendumus palju suurem,“ rääkis Naarits.

„Pea iga kuu ilmub meie või välismeedias mõni nupuke ka Eestist pärit ettevõtetest, kes Londonis, USAs või mujal mõnd teenust arendavad. Aeg-ajalt kiidetakse ka kogu meie idufirmade sektorit, kus uusi ideid sünnib justkui seeni pärast vihma,“ rääkis Naarits. Tema sõnul kiputakse aga unustama, et veel 5-6 aastat tagasi oli olukord sootuks kahvatum ja selline plahvatuslik kasv sai alguse Skype`i edust.“

„Kui loetleda firmasid nagu GrabCAD, Fortumo, Erply, Pipedrive, Fromdistance, Zeroturnaround, Defendec, Edicy, Guardtime, Sportlyzer, Yoga, Estelon, Qminder, Fits.me, jne, siis enamikule eestlastele ei ütle need nimed midagi. Ometi on meie ekspordilootused seotud ka nende globaalseks sündinud firmadega,“ märkis Naarits.

Born globalitele kohasena on lisaks piisavalt küpsetele ideedele enamuses tegevad globaalse äri kogemusega noored, kellel olemas hea ettekujutus, mida maailm vajab, ja kuidas seda pakkuda.“

Teisipäevast algab Tallinnas kolme-osaline kohtumisõhtute sari, kus astuvad üles nii Eesti kui muu maailma born globalite ehk globaalseks sündinud firmade juhid, et jagada oma kogemusi ja kontakte kõigi nendega, kes tunnevad samuti huvi oma äriideede rakendamise vastu eksporditurgudel. 29. novembril kell 16 toimuval seminaril astuvad üles Gustav Borgefalk Rootsist ja rootslane Sven Pontus Rasmussen Rakverest. Borgefalk on born global ettevõtte Student Competitions asutaja. Kohtumisõhtud on tasuta.