Naftavedu läbi Kopli sadama löögi all

Otsuse võivad nurjata parandusettepanekud

OLIVER RAND

Tallinna linnavolikogu hääletab täna suure tõenäosusega kavandatava naftatransiidi vastu läbi Kopli poolsaare ning peatab naftaveo kuni riikliku keskkonnaekspertiisi valmimiseni.

Linnavolikogu arutab täna Tallinna sadamate ja rannaalade kasutamist uurinud volikogu töörühma eelnõu, mis soovitab peatada naftasaaduste ja keskkonnaohtlike vedude kasvu läbi Tallinna sadamate kuni linnavalitsuse tellitava riikliku keskkonnaekspertiisi tulemuste selgumiseni.

Eesti Päevalehe andmetel kavatseb volikogu eelnõu poolt hääletada, sest enamik volikogu fraktsioone on avaldanud poolehoidu naftaveo piiramisele. Samas ei välistanud mõned volikogu liikmed eile, et eelnõule tehtavate võimalike parandusettepanekute tõttu võib volikogu otsus lükkuda tulevikku.

Hoiduvad prognoosidest

"Ei oska veel prognoosida, kuidas volikogu hääletab," loobus eelnõu ettevalmistanud töörühma juhtinud linnavolikogu aseesimees Merike Varvas ennustamisest. "Kuigi enamus volikogu liikmeid pooldab justkui naftaveo piiramist, on teatud määral tunda ka kõhklust ning isegi vastuseisu."

Eelnõu järgi tuleb linnavalitsusel tellida Tallinna sadamate ja rannaalade riiklik keskkonnaekspertiis, et selgitada naftasaaduste ning muude keskkonnaohtlike, raskekaaluliste, suuremõõtmeliste ja puistekaupade veo võimalust ning selgitada vajadusel ka mahulised piirangud.

Samuti peab linn välja töötama sadamate ja rannaalade kasutamise kava, mis arvestaks nii Tallinna majanduslikke, sotsiaalpoliitilisi kui keskkonnaalaseid nõudeid ning vastaks linna arengusuundadele.

Volikogu fraktsiooni Tallinn kuuluv linnamajanduskomisjoni esimees ülo Tärno lootis, et volikogu teeb otsuse, mis on linlaste tervisele ning linna keskkonnale mõistlik. "Ma ei tea, et keegi oleks naftatransiidi keelustamise vastu, pigem nõuavad mõned volikogu liikmed sellele lihtsalt mõistlikke põhjendusi," osutas Tärno.

Tema kinnitusel ei sünniks ka naftaveo lubamisest mingeid probleeme, kui järgitakse vaid kõiki ohutusnõudeid ning kasutatakse kaasaja viimasele sõnale vastavat tehnoloogiat. "Selge on see, et endise NSV Liidu tasemel taolised veod jätkuda ei saa," selgitas linnamajanduskomisjoni esimees.

Otsus ei vähenda senist naftavedu

Fraktsiooni Meie Valik esimees ning volikogu aseesimees Leonid Mihhailov leidis, et oodata on naftasaaduste ning keskkonnaohtlike ainete veo küsimuse arutelu katkestamist. "See on olnud tükk aega kõigi peos nagu kuum kartul, miks peaks nüüdki otsus kiiresti sündima," tähendas ta.

Leonid Mihhailovi hinnangul võib otsuse langetamine edasi lükkuda seetõttu, et mõned volikogu fraktsioonid hakkavad tegema parandusettepanekuid.

Volikogu võimalik otsus sadamates naftaveo suurendamine peatada lööb valusamalt Bekkeri sadamat, kust Venemaa firma Orenburgneft kavandas hakata vedama aastas pool miljonit tonni naftat. Läbi kahe teise Kopli poolsaare terminaali Dekoili ja Scantransi aga veetakse juba praegu umbes 4 miljonit tonni naftat aastas. Volikogu otsus keelaks küll naftaveo suurenemise, kuid praegune veohulk jääks samaks.

Bekkeri sadamat haldava AS-i Balti Baas juhataja Rein Pinn kahtles eile, et volikogu täna otsuse teeb. "Minu hinnangul pole volikogu sugugi üksmeelne ning kindlasti tuleb fraktsioonidelt eelnõule täiendusettepanekuid," märkis Pinn. "Siis võib kogu asi otsaga tagasi volikogu töörühma laudale jõuda."

AS Balti Baas on osutanud, et läbi Bekkeri sadama kavandatava naftaveo keelamine tooks linnale aastas ligi 10 miljonit krooni kahju, kuna linn on 49 protsendi sadama aktsiate omanik.

Ka võib keeld tähendada linnale Bekkeri sadamas opereerivate firmade kahjutasunõudeid, sest ainuüksi Balti Baasi ümberkolimine sadamast maksvat 50 miljonit USA dollarit.