“Riik plaanis käeoleva aasta eelarvet tehes, et kütuseaktsiisi tõus toob täiendavat maksutulu 45 miljonit eurot. Täna võib öelda, et plaan ei realiseeru ning vähemalt 10-15 miljonit eurot sellest summast jääb riigil saamata," ütles Kohv pressiteenistuse vahendusel.

Rahandusministeeriumi andmetel vähenes mais kütuseaktsiisi laekumine riigieelarvesse võrreldes eelneva aasta sama ajaga 4,1% ja tõusis juunis 2,2% võrra.

"Kui aasta esimese nelja kuu suurema aktsiisilaekumise põhjustas maksutõusust tuleneva varude kogumine ja nende realiseerimine, siis mai-juuni tulemused annavad signaali, et kasv võib aasta lõpus olla oodatust oluliselt väiksem,” sõnas Kohv.

“Neste Eesti oli 2015. aastal Eesti suurim maksumaksja, kokku tasusime eelmisel aastal riigieelarvesse 161,4 miljonit eurot. Oleme Eesti kütuseturul nii jae- kui ka hulgimüügis liidrite hulgas ning see positsioon annab meile päris hea ülevaate ja tunnetuse, kuidas erinevad maksumuudatused kütuseturgu ning ettevõtete käitumist mõjutavad," lisas ta.

Tema sõnul otsustasid kümned ärikliendid käesoleva aasta alguses end registreerida Neste Läti ja Leedu klientideks ning oma Eesti kütusekaarte nad sisuliselt enam ei kasuta.

"Nägime sellist tarbijate käitumist ette ja informeerisime korduvalt ka otsustajaid, et aktsiiside tõstmine ei too kaasa maksulaekumiste oodatud kasvu. Nüüd on aeg viga tunnistada ja üle vaadata otsused, kas on mõistlik tõsta kütuseaktsiisi ka 2017. ja 2018. aastal,” leidis Kohv.

"Veelgi enam, arvestades tänaseid arenguid, oleks õige aktsiisimäärade viimine 2015. aasta tasemetele," jätkas ta.

Teine oluline suund, kuidas riik saab maksulaekumisi suurendada on Kohvi hinnangul kütuseturul kasvavate maksupettuste ohjeldamine.

“Peale aktsiisitõusu taipasid maksupetturid kiiresti, et uus võimalus peitub raske kütteõli ja diislikütuse aktsiisimäära suures vahes, sest raske kütteõli, mida tohib seaduse järgi kasutada vaid kütmiseks, on praegu ligi kaheksa korda madalamalt maksustatud," ütles Kohv.

"Omadustelt võib raske kütteõli olla väga sarnane diislikütusega ning võimalus kasutada seda oluliselt soodsama mootorikütusena, on andnud meie hinnangul taaskord hoo sisse musta turu arengule,“ selgitas ta.

“Lahenduste väljatöötamine maksupettuste ohjeldamiseks on küll rahandusministeeriumi juhtimisel kavas, kuid see protsess on kahjuks omajagu veninud,” lisas Kohv.