Teenusepakkuja lubatud internetiühenduse maksimumkiirust pole peaaegu kunagi võimalik saavutada, kinnitasid Eesti Päevalehele mitu netikasutajat.

“Koduste internetiühenduste puhul ei suuda ükski teenusepakkuja tehniliselt kiirust garanteerida, sest reaalne ühenduskiirus sõltub konkreetse külastatava veebiserveri või mõne võrguseadme koormusest üle maailma,” rääkis Starmani kommunikatsioonijuht Timo Hartikainen.  “Seetõttu on kõigil Eesti teenusepakkujatel paketikirjeldustes ühenduskiiruse ees sõna “kuni”.”

Ka tehnokratt Henrik Roonemaa sõnul sõltub kättesaadava ühenduse kiirus paljudest asja-oludest. “Oleneb, kui kaugel ollakse tugijaamast, millised on arvuti kaablid,” loetles ta segavaid faktoreid. “Üheksakümnel protsendil internetikiiruse aegluse juhtumitest on tegu sellega, et kliendi arvutis kasutab temaga samal ajal internetti mõni

viirus või nuhkvaraline programm,” lausus ta.

“Ka meile on laekunud kaebusi klientidelt, kes kurdavad aeglase interneti üle,” tõdes Elioni interneti ja andmeside talituse direktor Toivo Praakel. “Elion monitoorib internetiühenduste kiirusi ning nende märgatavat allajäämist teenuse lubatud kiirusele käsitleme rikkena ja lahendame probleemi,” rääkis ta.

Asi pole väga hull

Sideamet pole põhjalikku uuringut kaabelsidefirmade teenuse kvaliteedi kohta korraldanud. “Oleme mõõtmisi teinud tarbijakaitseametile laekunud kaebuste korral ehk paar korda kuus. Arvestades, et interneti-kliente on kümneid tuhandeid, pole asi väga hull,” leidis ameti sideteenuste osakonna juhataja Oliver Gailan.

Mõõtmiste tulemused on Gailani sõnul olnud “nii ja naa”.  “Juhul kui lepingus on lubatud minimaalne kiirus, tuleb see loomulikult ka tagada. Kui klient on aga alla kirjutanud lepingule, milles talle lubatakse kiirust kuni teatud piirini, pole midagi teha. Enamasti on tegelikud kiirused lubatud maksimumile siiski üsna lähedal olnud.”

Tarbijakaitsele on 2007. aasta jooksul laekunud 18 andmesidet puudutavat kaebust.

Kontrolli ise oma interneti kiirust netis

•• Interneti kiirust on võimalik kontrollida kõigil interneti

kasutajatel aadressidel http://www.cyber.pri.ee/kiirusetest ja www.ruuter.ee/kiirus/?download.

Kuna aga tegu on avalike saitidega, pole soovitatav kontrollida kiirust konfidentsiaalsete dokumentidega.

•• Samuti on võimalik kontrollida interneti kiirust Starmani klientidel veebiaadressidel http://test.starman.ee, Elioni klientidel Elioni koduleheküljel ning STV klientidel aadressil http://speed.infonet.ee. 

•• Kui aga olete läbi teinud rodu oma koduvõrgule sobivaid katseid, järgides nõuandeid enne katse sooritamist, aga lubatud kiirust pole ikkagi, tuleks esmalt probleemist teavitada teenusepakkujat. Kui siis koostööna leitakse, et tegu pole operaatoripoolse rikkega (nii on 90 protsendil juhtudest), tuleks lasta hoopis spetsialistil arvuti üle vaadata. Suure tõenäolisusega kasutab samal ajal internetti mõni viirus või spioonivaraline programm, mille eemaldamine aitab internetikiiruse taastada.