Nordic Aviation veab inimesi nii kahtlaste väikeettevõtete kui ka tõsisemate lennufirmade abil

 (21)
Nordic Aviation veab inimesi nii kahtlaste väikeettevõtete kui ka tõsisemate lennufirmade abil
Foto: carpatair.com

Ärileht uuris, millised on need lennufirmad, mis hakkavad Nordic Aviationi lende läbi viima. Neljast firmast kaks on imepisikesed tegijad, üks lisaks sellele pankroti äärel.

Enamikku endistesse Estonian Airi sihtkohtadesse lennupiletit soovides satub huviline hoopis Sloveenia riikliku lennufirma Adria Airways müügiportaali. Kui uskuda avaldatut, on nii vähemalt eeloleva aasta, kui mitte pooleteise jooksul. Adria on omakorda leidnud lennufirmad, mis hakkavad lende teostama. Nad pakuvad omalt poolt lennukid ning meeskonnad.

Nordic Aviation on hetkel vaid lendude tellijaks, sest ettevõttel ei ole veel oma lennukeid ega meeskondi. Lende teostatakse koostöös lennufirmadega BMI, Trade Air, NextJet ja Carpatair, kellelt on renditud lennukipark koos meeskondadega ning Adria Airways, kelle poolt on lennuettevõtja sertifikaat, kommertsplatvorm ja piletimüügisüsteem. Seetõttu kehtivad Nordic Aviationi lendudel esialgu Adria Airways reeglid.

Lennukid, millega lendama hakatakse, on erinevaid. "Lennukid ei ole küll nii uued ja mugavad, kui meie eelmise riigifirma omad, kuid nad veavad meid ilusti edasi tagasi," kommenteeris ettevõtte üks juht Jaan Tamm üleeilsel pressikonverentsil.

Carpatair on väga raskes seisus

Rumeenia regionaalne lennufirma loodi 1999. aastal ning neil on täna masinapargis 3 lennukit. See on erafirma, mida omavad Rumeenia, Šveitsi ja Rootsi investorid. Nad on tihedalt seotud lennufirmaga Moldavian Airlines. Ettevõtte peamine lennuväli asub Milano lähistel Bergamos.

Ettevõtte aktsionäridest 51% on rumeenlased ning 49% šveitslased ning rootslased. Ettevõtte juht on Nicolae Petrov.

2014. aastal andis firma teada maksejõuetusest, et oma tegevust ümber organiseerida ning jätkata. Kui varem lendas firma Rumeenias ja Moldovas, siis alates eelmisest aastast neil enam seal lende ei toimunud. Jätkati vaid ühel liinil - Poola linnast Lublinist Rooma. 2015. aasta juunikuuks ei olnud neil enam üldse midagi teha ning töötajaidki ei olnud peaaegu üldse.

2013. aastal juhtus Carpatairi lennukil ATR 72-212A, mis lendas Alitalia värvides, õnnetus. See toimus Leonardo da Vinci - Fiumicino lennujaamas Roomas. Tegemist oli komplitseeritud maandumisega, mille käigus sai kaks inimest viga. Üks neist kaaspiloot. Ei olnud aga hullu ühti, ööga värviti kannatada saanud turbopropellerlennuk uuesti üle ning lendudega sai jätkata.

Ehkki käesoleva aasta juunis tegutses lennufirma praktiliselt töötajateta, siis on neil koostöölepingud Alitalia, Moldavian Airlinesi, Air Berlini ja Meridianaga.

Eestlaste jaoks ei ole ettevõte aga midagi uut. Carpatairil oli pikaajaline koostöö ka Estonian Airiga. Aastatel 2010 kuni 2015 liisiti nende kaudu lennukit Fokker 100, vahepeal ka Fokker 70.

Neil endil on täna garaažis kolm lennukit, kõik Fokker 100.

Trade Air lendab vaid Horvaatias

Tegemist on pisikese Horvaatia lennufirmaga, mil on täna kasutada 4 lennukit. Lisaks tšarterlendude tegemisele ning kaubavedudele saab neilt tellida ka ohtlike kaupade vedu.

Ettevõte loodi 1994. aastal. Selle omanikuks on Mihajlo Cvijin. Nad on lende läbi viinud nii Austraalias kui Bosnia ja Hertsegoviinas.

2005. aasta 30. oktoobril kukkus Trade Airi lennuk kohe peale õhkutõusu alla Itaalias Bergamos. Ilmaolud olid väga kehvad. Tegemist oli öise kaubalennuga Bergamost Zagrebisse ja lennukiks oli Let L-410 Turbolet. Kolm pardal olnud inimest - kaks pilooti ja reisija - said surma.

2007. aastal süüdistati lennufirmat selles, et nad laevad lennukile liiga palju lasti ning pilootidel ei võimaldata piisavalt puhata. Need süüdistused ei leidnud siiski kinnitust.

Viimastel aastatel on lennufirma tegelenud vaid kohalike lendude opereerimisega.

Nad lendavad viis korda nädalas Zagrebist Osijeki ning üks kord nädalas vastavalt Zagrebist Rijekasse, Rijekast-Spliti, Splitist Dubrovnikusse ja Dubrovnikust Rijekasse. Selleks on neil Budapest Aircraftilt renditud Embraer 120. Lende viiakse läbi koostöös lennufirmaga Croatian Airlines.

Veel hiljuti oli lennufirma käsutuses kaks 109-kohalist Fokker 100 (mõlemad nende endi omanduses) ning too sama renditud Embraer EMB 120 Brasilia.

Loe veel

Kolm päeva tagasi ostis firma aga "uue" lennuki, Airbus 320-200. See jõuab pärale 2016. aasta aprillis. Sellest ehitatakse 180-kohaline lennuk, mida hakatakse alates 2016. aastal koos meeskonnaga välja rentima. See lennuk on 18-aastane ning maailmaturul maksab see reeglina 12 kuni 14 miljonit dollarit.

Kaks suuremat tegijat

BMI ehk British Midland Regional Limited on loodud 1987. aastal. Neil on kukku 18 lennukit ja lennusuundi 20. Neil on kontorid muuhulgas Münchenis ja Newcastle's. 2009. aastal ostis ettevõtte täielikult endale Lufthansa. Toimus reorganiseerimine. Üle jäi kolm Embraeri lennukit ning mõned töötajad kaotasid töökoha. 2012. aastal läks lennufirma Sector Aviation Holdingsi kätte. 2014. aastal valiti see kõige täpsemaks lennufirmaks Suurbritannias ja seda üheksandat aastat järjest. Lennufirmale kuulub neli 37-kohalist Embraer 135 ning neliteist 49-kohalist Embraer 145. 2014. aastal vedas lennufirma kokku 406 699 reisijat ning tehti 19 240 lendu.

Nextjet on Rootsi suurim regionaalne lennufirma, millel on kasutada 17 lennukit. Üks lennufirma investor on muide kunagine ABBA liige Björn Ulvaeus. Lennufirma teenidab peamiselt lende, mis on seotud Stockholmi Arlanda lennujaamaga. Sihtkohad asuvad nii Soomes, Rootsis kui ka Norras.

Nad kasutavad BAe ATP 68-kohalisi lennukeid (kokku kuus lennukit), Saab 340A 33-36-kohalisi lennukeid (5) ning Saab 340 33-36-kohalisi lennukeid (6)