Oksjon Sky raadio üle: kes krabab konkurendi endale?


Sky grupi müümine keerab kogu Eesti raadiomaastiku pea peale. Ostjakandidaadina mainitakse nende põhikonkurenti Triot, kuid uks pole teistelegi lõplikult kinni.

Jutt, et Sky on müügis, pole tegelikult uus. Soodsamat momenti kui praegu on aga raske leida. Paar aastat on teenitud korralikku kasumit. Aasta algul kadus reklaam Raadio 2-st. Kevadel sai Sky enda kätte järjekordse vabariikliku raadioloa. Kõik need faktid on kergitanud Sky hinda ning põhjustanud juba rohkem kui poolteist aastat kestnud läbirääkimiste venimist. Mida aeg edasi, seda rohkem Sky eest saada tahetakse. Praegu on hinnana mainitud isegi kuni sada miljonit krooni. Sky juht Ilmar Kompus ise jääb müügiteema suhtes väga tagasihoidlikuks. Kui eelmisel nädalal võimaliku ostja Trio raadiogrupi juhi Priit Jõgi suu läbi ostuinfo avalikkuse ette jõudis, saatis Kompus oma alluvatele kahetsust avaldava e-kirja ?kuulujuttude? levimise kohta. Läbirääkimisi ta siiski ei eita, kuid lisab, et tegelikult pole neil mingit vajadust müüa. Pikema pinnimise peale nõustub ta vähemalt sellega, et hetk on müügiks tõesti soodne.

Ostjaid on rohkem kui üks

Teisel pool lauda olijaid ajab jutt, et äkki Sky omanikud ei tahagi müüa, natuke muigama. Meediaärimees Hans H. Luik meenutab, et müügijutt käis juba sellel ajal, kui tema veel raadioäris tegev oli. Mart Kadastik, kelle Eesti Meedia on ostjakandidaadi Trio osanik, ütleb, et Skyd on pakutud nii otse Triole kui ka Eesti Meediale eraldi. Samuti on õhus võimalus, et Trio suuromanik Communicorp ostab ise üksinda, mitte koos Eesti Meediaga. Müügijuttu tunnistab ka suuruselt kolmanda raadiofirma Mediainvesti juht Toomas Vara. Ta lisab, et vähemalt nende jaoks oli küsitud hind liiga kõrge.

Sky hinnalipik tundub esmapilgul tõepoolest uskumatu, kui arvestada, et Eesti raadioturu maht on üldse natuke üle 80 miljoni ja kasvu eriti ette näha pole. Hans H. Luik kommenteerib neid hinnanumbreid kui selget hullumeelsust. Mart Kadastik ütleb, et tema arvates oleks normaalseks hinnaks firma aastakäive (Sky puhul siis umbes 40 miljonit) ja natuke peale. Ta lisab, et Sky omanik hindab asja tunduvalt kõrgemalt, miks mitte kaks korda kõrgemalt.

On aga üks asi, mis teeb nii Communicorpi kui ka Trio jaoks tehingu kõigele vaatamata ahvatlevaks. Nimelt on Communicorpil raadioid küll paljudes riikides, kuid ainult Eestis on neil võimalik saavutada midagi tõeliselt unikaalset ? sisuline monopol raadioreklaami alal.

Naljakas on see, et mõlemad pooled on natuke sundviskes. Müüjad teavad, et täna on neil võimalik saada paremat hinda kui ei iial varem ja vaevalt ka tulevikus. Ilmar Kompus, kes on teinud Skyst Eesti kasumlikuma raadiojaama, tahab rohkem tähelepanu pöörata oma teistele äridele. Need on Uus- Sakala keskuse arendamine ja Cinamoni kinoketi ehitamine.

Sky omanik on aga mees, kes eelistab varju jääda - Harald Tehver. Erinevad Sky nõukogud on kül Tehveri suguseltsi täis, kuid põhijuhtimine on ikka Kompuse teha olnud. Tehveri sõber ja äripartner kütusehiiu Saurix Petroleum omanik Aleksei Morozov iseloomustab teda äärmiselt tagasihoidliku kuid põhimõttekindla ini-mesena. Raadio tegemise kõrval on Tehveril ka teisi ärisid, kus Skyst saadav raha kuluks marjaks ära. Lisaks eestlaste muusikamaitse kujundamisele tegeleb Tehver näiteks Tallinna prügimajandusega Jäätmekäitluse aktsiaseltsi kaudu. Sky müügiga saaks temast väga rikas mees.

Ostja elab lennukis

Trio poolt on läbirääkimisi vedanud Christo Grozev. See Bulgaaria päritolu, kuid peamiselt lennukites elav härrasmees on Communicorpi esindaja Trio nõukogus. Kui tihtipeale on ettevõtete nõukogud lihtsalt vananevate ärimeeste puhkekodude erivormid, siis seekord mitte. Grozev on energiline ideedegeneraator ? miljoni idee mees, nagu teda kutsutakse. Ilma temata ei sünni Trios midagi. Sky ostmine on Grozevile kauaoodatud võimalus Eesti turg lõpuks paika panna. Samas, ega temalgi väga palju valikuid pole. Kui tema raha välja ei käi, siis võib tuppa astuda uus kosilane.

Kui müük õnnestub, siis Sky mehed võivad asuda väljateenitud puhkusele. Grozevi jaoks raske töö aga alles algab. Programmide ühildamine on neist veel kõige kergem. Aastatega on need niikuinii triivinud eri suundades. Ainult Trio ja Sky venekeelsetes raadiojaamades võib leida sarnasusi. Hoopiski keerulisem on kokku panna kahe firma ärikultuurid. Kogu Eesti viimaste aastate raadioelu on seni põhinenud ju Sky ja Trio vastasseisule. Nad on üksteist tõrvanud, üksteisega konkureerinud. Tegemist on aga väga erinevate firmadega.

Sky on aastaid korralikku kasumit teeninud. Trio on nõudnud pidevalt omanike poolseid pealemakseid. Alles viimasel aastal on olukord veidi paranenud. Kui Trio on lihtsa struktuuriga ja läbipaistev firma, siis Sky on hoopis keerulisem. First Media OÜ, First Media Holding, Taevaraadio AS ja mitmed teised nimed seisavad Sky taga. Ühtede all müüakse reklaami, teistega tehakse programmi, kolmandale kuuluvad ringhäälinguload.

Ärilised probleemid

Sky plussideks hinnatakse ka paremat müügimeeskonda, lihtsalt professionaalsemat suhtumist, kõrgemaid palku ja paremat töökeskkonda. Firmad on pidevalt konkureerinud samade inimeste pärast ja siiani on liikumine olnud ikka Sky-suunaline. Näiteks selle aasta juunis tahtis Trio endale meelitada Eesti raadioturu esihäält Alari Kivisaart. Lõpuks jäi ikka peale Sky. Kaua aega Trio gruppi kuuluvas Uunos häält teinud Rauno Märks oli 1. septembril eetris juba Skys. Ebaõnnestunud on ka Trio ponnistused üle osta Sky programmijuht Toomas Puna.

Puht äriliselt on Triol läbi aegade olnud kolm probleemi. Esiteks pidevalt kahjumit tootev Kuku. Samas on see premium-klassi toode, millest raske loobuda. Teiseks väga populaarne, kuid reklaamiostjate poolt alahinnatud Elmar. Ja kolmandaks nende põhilise rahateenija Uuno üha vähenev turuosa. Viimased arengud on siiski positiivsed. Grozevi juhtimisel on Kuku leidmas oma ärimudelit, Elmar on lõpuks hakanud raha tooma ja olukord Uunos on stabiliseerumas.

Tehingu õnnestumisel on suurimad võidumehed loomulikult Skys. Ei juhtu iga päev, et ettevõtte eest, mis tegutseb ligikaudu 80-miljonilise krooniga turul, makstakse samas suurusjärgus raha. Ilmselt võib võitjate poolele sattuda ka Christo Grozev. Kuid erinevalt kahest esimesest, kes allkirjade andmise järel võivad hinge tõmmata, siis Grozevi puhul, nagu öeldud, nõnda pole. Tal seisab suur töö veel ees.

Kaotaja number üks on Toomas Vara ja Mediainvest Holding. Mediainvest on TV3-ga ühte kontserni kuuluv ettevõte ning Vara ongi rohkem tuntud TV3 bossina. Ta mainib mitut erinevat võimalust, kuidas tekkiv raadiohiid võib tema raadiojaamu kottima hakata. Esiteks võib lihtsalt kõrvale teha täpselt samasugused konkureerivad raadiod. Uuno ja StarFm on juba niikuinii väga sarnased. Ja teiseks on muidugi lõputult võimalusi pakkuv reklaamimüügitehnika ? alates dumpingust kuni ristsubsideerimiseni. Kogu see Sky müügi teema teeb teda aga päris vihaseks. Kuidas on võimalik, et ei Eesti ega Euroopa Liidu seadustes pole võimalusi monopoli tekkimist takistada. ?See on absurd. ABSURD!? hüüab ta veel kord. ?Võite selle pealkirja panna.?

Kaotajate hulka võib arvata ka raadioalal töötavad inimesed. Juba Raadio 2 loobumine reklaamist tähendas, et paljud reklaamimüügiga tegelejad pidid hakkama kotte pakkima. Ühinenud Skys ja Trios seisaks ees suurem koondamine. Perspektiivis võiksid kaotada ka raadiohääled. Siiani oli kahe grupi vaheline konkurents see, mis sundis üksteist üle pakkuma ja surus raadiotöötajate palku üles ? monopoli tingimustes poleks seda enam vaja. Sky esinumber Alari Kivisaar ütleb, et muidu suhtub tema ostujuttu rahulikult, kuid natuke kurvaks teeb just pakkumise vähenemine.

Tegijad

?? Trio LSL ? tuntumad kaubamärgid on Kuku, Uuno, Elmar, U-pop.

?? Sky ? tuntumad kaubamärgid on Raadio Sky+, Raadio Sky, Russkoje Radio, R3.

?? Communicorp ? Iiri taustaga Trio suuromanik. Enne mõni aasta tagasi raadioärisse sukeldumist tegeles põhiliselt trükindusega.

?? Eesti Meedia ? omab Trios 34% osalust. On ka Postimehe omanik, kontserni kaudu seotud Kanal 2-ga.

?? Mediainvest Holding ? tuntumad kaubamärgid Star FM ja Power Hit Radio. Kuulub ühte gruppi TV3-ga.

Monopol või mitte

?? Peale ostuhinna, ärikultuuride või töötajate saatuse kerkib üles veel üks lihtne küsimus ? kas selline monopol võib tekkida? Kultuuriministeeriumis tegeleb teemaga Peeter Sookruus. Tema jagab raadiolubasid ja on üldse üks tähtsamatest figuuridest raadiotegevuses või nagu raadioäris sees olijad kirjeldavad ? mees, kes keelab, käsib, poob ja laseb.

?? Sookruus räägib oma meeldival häälel seadustest ja seaduste mõttest. Viitab asjaolule, et Trio omanike hulka kuulub ka Eesti Meedia. Räägib sellest, et nad on juba saatnud konkurentsiametile järelepärimise. Tema häälest kostub kahetsusnoote, kuid vähe konkreetsust.

?? Konkurentsiameti esindaja Svetlana Ljutova räägib vähemalt sama meeldival häälel ka seadustest, seekord küll rohkem ringhäälinguseadusest. Tema sõnum on see, et konkurentsiamet ei saa asjasse sekkuda ning jutu lõpetuseks saadab palli pehme põrkega tagasi kultuuriministeeriumisse.