Kuigi maksu- ja tolliamet on teinud koostöös ausatest maksumaksjatest mootorikütustemüüjatega väga tõhusat tööd kütuseturul petturluse vähendamisel, leiavad Eesti Õliühingu juhi Toomas Saksa sõnul petturid üha uusi ja uusi mooduseid maksudest kõrvale hiilimiseks.

Uue petuskeemi kohaselt imporditakse Eestisse määrdeainete ja määrdeõlide komponente, millel on kas osaline või täielik aktsiisimaksu vabastus. Komponentide segamine ehk "blendimine" diislikütusega toimub küll maksu- ja tolliameti nõusolekul ja järelevalve all, ent valmissegatud toodet on kehtiva seadusandluse kohaselt lubatud kasutada ainult kui rasket kütteõli ehk üksnes kütmise eesmärgil, mitte autodesse tankimiseks.

"Selle aasta mais ületas kasutusele võetud raske kütteõli kogus Eesti turul eelmise aasta taset 646% ehk üle kuue korra. Aasta esimese kaheksa kuuga on raske kütteõli kasutus kasvanud kokku 38%. Samas diislikütuse kasutuse kasv on samal perioodil olnud ainult 4,2% ja mootoribensiini tarbimine on olnud languses," selgitas Saks.

Müüakse diiselkütuse pähe

Tema sõnul oli Eestimaa suvi sellel aastal mõnevõrra jahedam, kuid nii massiivset kütmist, võrreldes tavapärasega, nendel kuudel kindlasti ei toimunud. "Suur osa sellest lisandunud raskest kütteõlist jõudis järelikult mootorikütuste turule ja müüdi tavalise diislikütuse pähe, vältides sellega ennekõike aktsiisimaksu tasumist, kuid samas ohustades autode mootoreid ja tarbijate tervist, sest raske kütteõli põlemisjäägid on tavapärasest mootorikütusest mürgisemad," järeldas Saks.

"Erinevate skeemidega vahetatakse raske kütteõli sertifikaat tavadiislikütuse sertifikaadiga ning selliselt "pestakse" kokkusegatud raske kütteõli "ausaks" tavadiisliks," selgitas õliühingu juht.

2015. aastal kehtiv raske kütteõli aktsiisimäär on 15,01 eurot kuupmeetrilt; diislikütuse aktsiisimäär on aga 392,92 , seega raske kütteõli aktsiisimäär on üle 96% madalam. "Raske kütteõli müümine diislikütuse nime all võimaldab skeemitajal igalt liitrilt 0,378 eurot vähem aktsiisimaksu tasuda," arvutas Saks. Aktsiisi osakaal moodustab tänasest ausa diislikütuse jaehinnast 38%.

Sääst 0,3 eurot aktsiisilt, kulukad remondiarved

Rasket kütteõli iseloomustab kõrgem väävlisisaldus ja tavadiislist kehvemad määrimisomadused, ka antud kütuse põlemisjäägid on tavadiislikütusest mürgisemad. Sellise toote kasutamine automootoris kahjustab kaasaegsete diiselmootorite pumppihusteid ning toob kaasa üpris kulukad remondiarved kasutajale. Kui mootor või kütteseade on nähtud ette töötama diislikütusega, võib raske kütteõli kasutamine lõpetada selle garantii.

"Selleks, et vältida kulukaid automootori remondiarveid, peaksid tarbijad vältima kahtlaselt odava hinnaga diislikütuse ostmist ning tankima vaid tanklates, mille usaldusväärsuses ei kahelda," manitses Toomas Saks. "Kütust hulgi ostev katlamaja omanik või diislikütust hulgi ostev ettevõte peaks eelistama usaldusväärseid hulgimüüjaid. Ei tohiks teha järeleandmist mootorikütuste kvaliteedi osas, valades sellega vett petturite veskile!"