Eesti õlletootjate liidu andmetel kujunes kodumaise õlleturu kogumahuks 2007. aastal 128 miljonit liitrit, langedes 1,4%. Võrreldes eelmiste aastatega näitab õlleturg stabiliseerumise märke teiste alkohoolsete jookide müügi kasvu kontekstis, teatas õlletootjate liit.

„Esimesel poolaastal õlleturu kasv jätkus, kuid aasta teisel poolel olid iseloomulikud tugevad langused kuude lõikes, mis tervikuna jättis turu mahult samale tasemele, mis eeloleval aastal,” lausus Eesti Õlletootjate Liidu president Cardo Remmel.

Remmeli sõnul tingis turu languse üldine majanduskeskkonna jahtumine, sealhulgas turistide osakaalu vähenemine, mis on olnud Eesti alkoholimüügi vedajaks alates 2004. aastast, kui Eesti liitus Euroopa Liiduga. Samuti mõjutasid turgu kaootilised piirkondlikud müügipiirangud, mis andsid tagasilöögi just kvaliteetmarkide müügile.

Tarbimine ei vähenenud

Remmeli hinnangul ei näita õllemüügi stabiliseerumine mitte alkohoolsete jookide müügi ja tarbimise vähenemist Eesti inimeste hulgas, vaid just õllede ja lahjade alkohoolsete jookide müügi vähenemist üldise alkohoolsete jookide müügi tõusu kontekstis. Vastavalt riiklikule aktsiisilaekumise statistikale on täheldatav aasta jooksul üle 10% kasv nii viinade, veinide kui ka kangete veinide müügis.

„Analüüs näitab, et alkoholimüügi piirangud tarbimist riigis ei vähendanud, kuna õlleturu languse asendas hüppeline kangete alkohoolsete jookide müügi tõus samal perioodil.

Saku Õlletehas endiselt turuliider

Turupositsioonid jäid perioodi jooksul samaks võrreldes eelneva aastaga, vähenenud on Puls Brewery turuosa ning seda eelkõige AleCoq kasvu arvelt.

Jätkuvalt on turuliidri positsioonil Saku Õlletehase AS, mille turuosaks 2007. aastal kujunes Eesti Õlletootjate Liidu andmete kohaselt 46,1%. Järgneb AS A. Le Coq, mille turuosaks kujunes 40,6%. AS Viru Õlu omab 9%-list turuosa. AS Puls Brewery turuosaks kujunes 0,9%. AS Sillamäe Õlletehas turuosaks kujunes 0,1%. Importõllede osakaal moodustas 4,3%.

Remmeli sõnul on kasvanud perioodi jooksul mitte niivõrd õlletootjate õllemargid, vaid brändimata tooted ja kaubanduskettide omad tooted ehk private labelid, mille osakaal küündib uuringufirma AC Nielseni andmetel üle 10% koguturust.

„Euroopa riikide praktika näitab, et mida enam on turul toiduaineid, mille tootja ei ole samas ka margi arendaja ning lõplik vastutaja, seda segasemaks muutub asi tarbija jaoks ning haavatavaks kohaliku turu areng pikemas perspektiivis.”

Eesti Õlletootjate Liit on alkoholitootjate eneseregulatsiooni organisatsioon, mille eesmärgiks läbi ühtsete eetikastandardite aidata kaasa õlletootjate vastutustundlikule tegutsemisele. Eneseregulatsioon kindlustab, et õlle ja muude lahjade alkohoolsete jookide promotsioon ei ole suunatud alaealistele ega julgustaks neid alkohoolseid jooke tarbima; järgib kehtivaid õigusakte ja põhineb vastutustundlikul käitumisel; on aus, tõene ja igas mõttes eetiline ning ei lähe vastuollu heade tavade ning käesoleva koodeksi reeglitega.