Ettepanek, kuidas vähendada töötust kiiresti ja reaalselt: võiks lihtsustada ettevõtlusega alustamise toetuse saamise tingimusi ja laiendada nende isikute ringi, kellel on õigus seda saada.

See oleks küll "köha ravimine purgeeniga" (katsu sa töötukassa ukse taha tulla kui toetus juba käes), samas kui elu on ju näidanud, et kümnendik kuni veerand asutatud ettevõtetest osutub täiesti jätkusuutlikuks.

Täname ettepaneku eest. Majanduslanguse perioodil ongi töötukassa ettevõtluse alustamist senisest enam toetanud. 2010. aasta eelarves on ettevõtluse alustamise toetuseks ette nähtud kokku ligikaudu 52,8 miljonit krooni, võrdluseks - aastatel 2007-2009 oli selleks kolme aasta kohta kokku 43,2 miljonit krooni. Valdavalt on toetuse saajateks väikeettevõtjad. Toetuse sihipärast kasutamist kontrollime nii üks kord poolaastas esitatava aruandluse alusel kui ka kohapeal kontrollimas käies.

Palju on töötukassa juhatuse esimehe sissetulek masu ajal kasvanud?

Töötukassa juhatuse liikmete palgaandmed on avalikud. Juhatuse liikmete, sh juhatuse esimehe palgaandmetega võib iga huviline tutvuda töötukassa kodulehel rubriigis „Avalik teave“.

Kas tulevad kunagi tagasi ka ajad, mil töötutele taas koolitusi pakkuma hakatakse? Kui avalikkuses aina toonitatakse, et ainult haridus ja väljaõpe päästavad töötusest, on ainus vastus töötule, et "mingeid koolitusi praegu ei saa".

Reeglina töötul pole sentigi, et ennast ise edasi arendada. Ja kas näiteks paljukiidetud "tööpraktika", milleks suur osa sellest endisest töötutele mõeldud koolituste rahast läheb, ei tundu teile tõesti suhteliselt varjamatu tasuta tööjõu kasutamisena asutuste poolt (tegelikult veel suisa peale maksmisena)?

Töötukassa pakub koolitust ka praegu. Töötukassa pakutavate teenuste eesmärk on aidata töötul leida töö. Kui töötu soovib koolitust erialal, mille omandanuid on töötuna arvelolijate hulgas juba märkimisväärsel hulgal, ei aita selle eriala koolitus töötul tööd leida. Seetõttu pakume töötutele koolitust siis, kui see tagab tööle saamise ehk sellistel juhtudel, kus tööandja otsib kindla kvalifikatsiooniga töötajat ning ilma koolituseta sobivast piirkonnast nõutava ettevalmistusega kandidaati ei leidu.

Praeguses olukorras, kus töötute arvuga võrreldes on vabu töökohti jätkuvalt suhteliselt vähe, on tööpraktika töötule töö leidmise seisukohast tulemuslikum meede kui koolitus. Nimelt asuvad pärast tööpraktikat sama tööandja juures tööle ligi pooled praktikal osalenutest. Koolituse tulemuslikkus töö leidmise seisukohast vaadatuna on märksa madalam. Töötukassa kontrollib tööpraktika teenuse pakkujaid, tööpraktika kestus ja sisu on piiratud ka seadusesätetega ning praktika erineb tavalisest töötamisest. Konkreetsetest probleemidest või kaebustest tööpraktika teenuse pakkuja suhtes palume kõigil praktikal osalejatel kindlasti oma konsultandile rääkida.

Kodanikuna tahaksin teada, kui suur on kogu töötus?

Kogu töötuse kohta teeb Eestis statistikat Eesti statistikaamet, kes viib selleks läbi kvartaalset tööjõu-uuringut. Tööjõu-uuringu raames küsitleb statistikaamet igas kvartalis 5000 inimest, et saada statistikat hõivatute, töötute ja mitteaktiivsete kohta. Statistikaameti avaldatav statistika töötute arvu kohta on hinnanguline ning sisaldab statistikat kõigi töötute kohta, olenemata sellest, kas inimene on end töötukassas töötuks registreerinud või mitte.

Töötukassa avaldatav statistika sisaldab ainult neid töötuid, kes on end töötukassas töötuna arvele võtnud. Seega on töötukassa statistikas väga täpselt võimalik kajastada registreeritud töötute arvu, kuid nende töötute arv, kes pole ennast töötukassas arvele võtnud, ei ole vaadeldav. Samuti on vahe töötukassa ja statistikaameti statistikas tulenevalt vanusegruppide erinevusest: kui üldises statistikas vaadatakse reeglina vanusegruppi 15-75 aastat, siis töötuks saavad ennast registreerida ainult inimesed vanuses 16 aastat kuni pensioniiga.

Viimastes kvartalites on Eesti statistikaameti avaldatav töötute arv olnud ligikaudu 30 000 inimese võrra suurem kui töötukassas registreeritud töötute arv. Seega, kui praegu on töötukassas registreeritud töötuid üle 80 000 inimese, siis üldine töötute arv jääb tõenäoliselt üle 110 000 inimese.

Kas Lõuna-Eestisse on ka töökohti/ettevõtteid juurde tulnud? Pole midagi neist kuulda. Küll kuuleme, kuidas ettevõtted kuue kuu kaupa töötuid töötukassa abil tööle palkavad ja eelmised töötajad lahti lasevad. Samuti käib praktikantide tööle värbamine põhitöötajate asemele.

Võrreldes eelmise aastaga on uute tööpakkumiste hulk kasvanud kogu Eestis, sealhulgas ka Lõuna-Eestis. Kuu jooksul lisandunud uute tööpakkumiste arvu ja tööpakkumiste jaotust maakondade lõikes saab jälgida töötukassa kodulehe vahendusel. Statistika eelmise kuu kohta avaldame hiljemalt järgmise kuu 10. kuupäevaks.

Tööpraktika ja palgatoetuse abil tööle saanud inimeste arv on 2010. aastal märkimisväärselt kasvanud. Võimalike kuritarvitamiste ärahoidmiseks kontrollime tööpraktika pakkujaid ja palgatoetusega abil tööjõudu värvanud tööandjaid, jälgime praktika tulemuslikkust püsivalt tööle asumise seisukohast (ehk seda, kui paljud praktikandid pärast praktika lõppu sama tööandja juures tööle asuvad). Samuti hindame iga praktikataotluse puhul individuaalselt praktika vajalikkust ja põhjendatust konkreetse töötu tausta ning töö iseloomu arvestades.

Kuna sajaprotsendilise kindlusega ei ole meil võimalik kuritarvitamisjuhtumeid välistada, teeme aktiivselt koostööd maksu- ja tolliametiga, samuti palume töötutel endil meid võimalikest probleemidest esimesel võimalusel teavitada.

Miks ettevõtlustoetuse saamise asemel suunatakse alati tööpraktikale?

Küsimus jääb kahjuks arusaamatuks, kuna ettevõtlustoetuse saamise tingimused ja tööpraktikale suunamise tingimused on väga erinevad. Kõigi teenuste puhul hinnatakse selle vajalikkust ja põhjendatust individuaalselt.

Kas valitsus on teinud teile mingi ettekirjutuse näitamaks töötuse vähendamist? Palun korralikku selgitust, kuidas võetakse töötud arvelt maha ja kaua nad saavad töötuhüvitist ning millised rahad on neile ette nähtud pärast tähtaega?

Töötuse vähenemist näitab nii registreeritud töötuse vähenemine kui üha suurenev tööpakkumiste arv. Mingit ettekirjutust selle näitamiseks tegelikkusest erinevalt ei ole ega saakski demokraatlikus riigis olla.

Töötukassas töötuna arvel olemine lõpetatakse tööturuteenuste ja toetuste seaduses ettenähtud alustel.

Inimese töötuna arvel olemine lõpetatakse tööle asumise (sh ka FIEna tegutsemahakkamise, võlaõigusliku lepingu alusel teenuse osutamise, juriidilise isiku juhtimis- või kontrollorgani liikmena tasu saama hakkamise ja sihtasutuse, mittetulundusühingu või -ühistu juhtimis- või kontrollorgani liikmena palga alammäära ulatuses või sellest suurematasu saama hakkamise korral), vanaduspensionile jäämise, päevases võitäiskoormusega õppes õppima asumise vms alusel, mille tõttu inimene enam aktiivselt tööd ei otsi.

Töötuna arvelolek lõpetatakse ka juhul, kui töötu ei ole 30 päeva jooksul eelmisest pöördumisest töötukassasse pöördunud ja töötukassale ei ole teada, kas töötu otsib aktiivselt tööd või mitte ning juhul, kui inimene ei ole valmis või loobub töö otsimisest ja seaduses sätestatud aktiivsusnõuete täitmisest. Töötuna arvelolek EI LÕPE töötuskindlustushüvitise või töötutoetuse saamise lõppemisega.

Sel aastal on seoses tööpakkumiste arvu kasvuga suurenenud nende inimeste osakaal, kelle töötustaatus lõpeb tänu tööle asumisele, vähenenud on õigeaegselt töötukassasse pöördumata jätmise tõttu tehtud lõpetamiste osatähtsus. Kui eelmisel aastal lõpetati töölesaamise tõttu arvelolek 44% kõigist arveloleku lõpetamise juhtudest, siis sel aastal on töölesaamise osatähtsus tõusnud 50%. See tähendab, et pooltel juhtudel on töötustaatus lõpetatud, sest inimene on töötukassale teatanud, et ta on leidnud endale töökoha. Kahjuks ei teavita kõik töötud oma töölesaamisest töötukassat ning seetõttu on töölesaanuid tõenäoliselt rohkemgi.

Töötukassa andmeid maksu- ja tolliameti omadega võrreldes oleme saanud tulemuseks, et tegelikult on tööle läinud ligi kaks kolmandikku neist, kelle töötuna arvelolek on lõppenud ehk eelnimetatud 50% lisandub veel 15% tööleläinud inimesi peamisel t nende hulgast, kelle arveloleku oleme lõpetanud, kuna nad on õigeaegselt töötukassasse pöördumata jätnud. Kui rääkida pöördumata jätmise tõttu arvelt maha läinud klientidest, siis kolmandik neist pöördub järgneva poole aasta jooksul uuesti meie poole.Täpne arveloleku lõppemise põhjus on teadmata umbes viiendiku töötu staatuse lõppemiste puhul.

Töötuna arvel olevad inimesed saavad taotleda töötuskindlustushüvitist või töötutoetust. Hüvitise või toetuse saamine sõltub töötukindlustusstaažist, varasemast hõivest ja töösuhte lõpu põhjustest.Täpsemalt saab töötuskindlustushüvitise ja töötutoetuse kohta lugeda meie kodulehelt.

Tänan kõiki küsimuste esitajaid ning loodan, et saite oma küsimusele vastuse. Töötukassa tegevust puudutavate küsimustega võite alati pöörduda meie infotelefonil 15501, saata e-kirja info@tootukassa.ee või küsida nõu oma konsultandilt. Lõpetuseks tahan omalt poolt tänada ka kõiki töötukassa töötajaid, kes plahvatuslikult kasvanud töökoormusega seoses on andnud endast väga palju, et olukorraga toime tulla! Soovin kõigile kaunist suve jätku!