Maksu- ja tolliameti kange alkoholi maksumärgi rakendamise projektijuht Ainar Nurk selgitas, et 1. juulil avatakse maksuameti koduleheküljel päringusüsteem, kuhu saab sisestada maksumärgil oleva tähe- ja numbrikombinatsiooni. Vastuseks võib saada kolm varianti: “tarbimine lubatud”, “tarbimine pole lubatud” või “maksumärki ei tuvastatud”. Viimane variant tuleb vastuseks siis, kui maksumärk on võltsitud või sisestatud number on vale. Kui käesoleva maksumärgiga alkoholi tarbimine on lubatud, siis ütleb süsteem ära ka kuupäeva, mil jook müüki tuli, nime (näit Gabriel) ning ka alkoholisisalduse protsentides.

Kuluks 20 aastat

Iga pudeli maksumärgil on oma kordumatu numbri- ja tähe kombinatsioon. Nurga sõnul algab kood kahe tähega, millele järgneb kuus numbrit. Et kõik variandid saaks kasutatud, kulub arvestuslikult 20 aastat.

Sama kontrollisüsteem on plaanis juurutada ka SMS-i abil, et ostja saaks kohe poes veenduda, kas tema ostetud joogilt on aktsiis tasutud.

Alkoholitootjatele ja importijatele paneb uus seadus kohustuse märgid pudelitele kleepida ning teatada maksuametile, missuguse numbrivahemikuga märgid teatud tootele kinnitatakse ning kuhu ja kui suures koguses pudeleid müüki saadetakse.

Igalt maksumärgistatud tootelt tuleb kindlasti tasuda aktsiis, maksumärgi nõue välistab võimaluse, et legaalses müügivõrgus saaks liikuda illegaalne alkohol.

“Kui poolelt liitrilt 40% viinalt tuleb täna maksta aktsiisi 30 krooni ja 40 senti ja käibemaksu 5 krooni ja 47 senti ning viina hind poes on 38–39 krooni, siis võib arvestada, et kolme krooni sisse jääb pudeli-, selle sisu, villimise ja sildi hind ning ka juurdehindlus,” toob Nurk näite. “Kui sellise hinnaga viina müüakse, võib arvata, et ettevõte on aktsiisilt kokku hoidnud. Siit võib järeldada, milles probleemi näeme.”

Nurk märgib, et võitlus legaalses müügivõrgus liikuva alkoholiga, millelt aktsiis tasumata, ongi uudse maksumärgi juurutamise põhieesmärk. Riik loodab aastas maksmata aktsiisi arvelt teenida tagasi umbes 50–80 miljonit krooni, kulutades märkidele kaheksa miljonit. Ettevõtted ei pea märkide eest maksuametile sentigi maksma.

Küll aga tuleb mõnevõrra kulutusi teha kleepimisele ja andmete maksuametile edastamisele. “Aga loodame, et riik saavutab kontrolli aktsiisitulu üle, mis on kokkuvõttes kõigile parem,” sõnas AS Remedia juhatuse ja viinaliidu liige Ülle Kirss. Ta märkis ka, et viinaliidu liikmed on maksumärgi juurutamise poolt.

“Oleme andnud endale aru, et maksumärgi tulek nõuab ümberkorraldusi,” märgib AS Liviko juhatuse esimees Janek Kalvi. “Samuti tuleb ka Livikol soetada täiendavaid seadmeid. Kõik need tehnilised nüansid on ületatavad ja seetõttu leiame, et tervikuna on maksumärkide rakendamine väga positiivne.”

Hüppelist hinnatõusu Kalvi ei prognoosi, põhjendades seda konkurentsiga, mis hinda reguleerib.

Turvaelemente on 30

Trükitakse Inglismaal tüki hind 20 senti

•• Maksumärk on 20 mm läbimõõduga erilistele turvanõuetele vastav hologramm-kleebis, mille keskel on kujutatud Eesti kaarti ja selle all riigi vappi. Selleks et minimeerida maksumärkide võltsimisega seotud riske, on maksumärgile trükitud 30 erinevat turvaelementi.

•• Maksumärke trükitakse Inglismaal. Ühe märgi hind on 20 senti. Aastas kasutatakse ära umbes 40 miljonit märki.

Allikas: maksu- ja tolliamet