AS-i Saksa Auto turundusjuht Reigo Kuivjõgi ütles, et autoostja tunneb kütuse hinna tõusust tingituna huvi pigem selle vastu, kui palju kulub kütust sõiduks maal ja linnas, mitte aga heitgaasides sisalduva süsinikdioksiidi koguse vastu. “Ega sellest oleks ka kasu, sest autotootjad on teinud kõik võimaliku selle vähendamiseks,” selgitas ta.

Autoga sõitjal pole Kuivjõe kinnitust mööda võimalik ise süsinikdioksiidi kogust heitgaasides mõjutada, vahest ainult niipalju, et ei tangi tundmatust kohast solkkütust.

Norme pole

“Mida lähemal on heitgaaside süsinikdioksiidi (CO2) mahuprotsent 14-le, seda täielikum on olnud küttesegu põlemine mootori silindrites,” selgitas Tallinna Laki tänava tehnoülevaatuspunkti Maitene OÜ juhataja Mait Millert. Ta sõnas, et auto heitgaasitoru otsast tulevate heitgaasikomponentide hulgas olevat süsinikdioksiidi ei normeerita ei Eestis ega ka mujal Euroopas. Seda taset mõõdetakse vabas õhus, et teada saada, kui palju eraldab tööstus ja sisepõlemismootorid süsinikdioksiidi.

Küll aga normeeritakse süsinikmonooksiidi ehk vingugaasi hulka. Tehnoülevaatusel mõõdetakse vingugaasi hulka heitgaasides ja mõõtepiirkond on 0–10 mahuprotsenti. “Tean juhtumeid, kus mõõdetud tulemus oli 10 mahuprotsenti ja usutavasti oli tegelik veelgi suurem,” pajatas Millert. Näiteks 1986. aastal valmistatud Moskvitši vingugaasi ei lubata heitgaasis mitte üle 3,5 mahuprotsendi.

Lada Eesti AS-i turundusdirektor Indrek Jakobson tunnistas, et klient tunneb auto ostes huvi eelkõige hinna, mitte heitgaaside näitajate vastu. Jakobsoni mäletamist mööda ostis riigimetsa majandamise keskus kolm aastat tagasi ligi 60 Nivat, uurimata heitgaasi näitajaid. “Ju siis polnud ostja keskkonnateadlikkus nii kõrge kui praegu,” möönis ta.

Eestis müüakse kehva kütust

•• AS-i Esma Auto müügikonsultandi Kert Krause selgitust mööda mõjutab vingugaasi sisaldust oluliselt kütuse kvaliteet.

Tankides autosse Soomes või Saksamaal müüdavat bensiini, on süsihappegaasi sisaldus heitgaasides märgatavalt väiksem kui Eestis ostetud kütuse puhul, kinnitas ta.

Krause möönis, et sõltuvalt mootori mahust jääb Mazda mudelite puhul CO2 sisaldus 20,0 mahuprotsendi piiresse. 1,6-liitrise mootori mahuga Mazda2 puhul on see näitaja isegi 16,1, jäädes ligikaudu ühte suurusjärku teiste sama mootorimahuga sõiduautodega. EPL