Neljapäeva hommik Rocca al Mare kaubamajas ei ole just väga rahvatihe, kuid siin-seal on liikvel inimesi, kes on pidumeeleolus keskust uudistama tulnud.

Veidi üksikuna lükkab enda ees käru noor naisterahvas, kel ees marlimask. Igaks juhuks pole mõtet küsima minna, mispuhul naine maski kannab.

Moe tänaval ringi vaatav Karin ütleb, et tuli keskusesse aega parajaks tegema. Tavaliselt ta Rocca al Mares ei käi, kuid võrreldes varasemaga, tunnistab ta, on keskus tunduvalt paremaks läinud ning siia on nüüd rohkem põhjust tulla.

Kõige rohkem käib ta Ülemiste keskuses, mis on tema kodule kõige ligemal. Kõige vähem aga Lasnamäel, kuna sinna ta lihtsalt ei satu.

"Kui mul on konkreetselt midagi vaja, siis ma pean kahjuks küll kõik keskused läbi jooksma, sest pahatihti on nii, et seda, mida otsid, ei ole," nendib ta samas.

Kõige mõttetumaks peab Karin uut Soarise keskust. Nostalgiliselt nendib ta, et kurb on see, et vana maja maha lõhuti.

Kui varasemalt käis Karin Soomes allahindluste ajal ostlemas, siis juba eelmise aasta jõuludest on tema sõnul Eestis hinnad nii alla tulnud, et Soome ta enam ei kibele. "Varem oli nii, et siin oli allahindluste ajal mõttetu ostmas käia. See kümme protsenti mind küll ei tõmba," ütleb ta.

Majanduslanguse mõju tunneb Karin eelkõige sellest, et keskustes on ostlejaid vähemaks jäänud, samuti tehakse vähem "mõttetuid oste". Ta isegi tunnistab, et kuigi ta sissetulek pole vähenenud, mõtleb ta enam läbi, mida ostab.

Suurus teisejärguline

Kohviku poole tõttav vabakutseline Indrek ütleb kohe, et tema ei käi kaubanduskeskustes muud tegemas, kui süüa ostmas. "Kui toidupoodi lähen, siis käin mõnes sinna kõrvale jäävas poes," räägib ta.

Riideid ostab ta peamiselt välismaalt. "Ma ei teagi miks, siis on rohkem aega. Ma ei ole nii valiv inimene, lihtsalt on kuidagi nii sattunud."

See, et Rocca al Mare reklaamib ennast kui Eesti suurimat kaubakeskust pole Indreku meelest üldse oluline. "Igapäevaselt on tähtis see, et toidupood toimiks ja pigem on oluline parkimine, et oleks hea ligipääs," ütleb ta. "Kui siin on nüüd 50 poodi rohkem, siis ma arvan, et ma ei satu elu jooksul pooltesse nendesse poodidesse. Ei jaksa lihtsalt käia."

Palju kauplusi puberteediealistele

Ka lapsele teksaseid otsiva Caroline sõnul on Tallinnas kaubakeskuseid piisavalt. "Oleneb muidugi, kuidas võtta. Tohutult palju on keskustes selliseid puberteediealistele mõeldud kauplusi. Aga kui me räägime kvaliteetrõivastest, siis mina isiklikult leian, et neid on väga vähe ja mina eelistan eestimaist - Montonit jms. Rääkides väga kallitest brändidest, siis mina pole Tallinnast suutnud leida midagi, mida osta ja seetõttu tuleb lennujaamades ringi vaadata," sõnab ta.

Caroline hindab keskuste kaubavalikut ühemõtteliselt "jamaks" ja "täiesti mõttetuks". "Samas ma tahan öelda, et spordipoed on väga hea valikuga - Extreme Sport, Hawaii Ekspress jms," nendib naine.

Harvad pole olukorrad, kus Caroline käib, raha taskus, ringi, kuid osta pole midagi. Mis oleks see, mis teda enam keskustesse ostma meelitaks? Igal juhul mitte allahindlus. "Ootan keskustesse väga häid poode. Guess on meile juba nagu BMW auto ning Armani on igal teisel seljas. Aga toogu midagi erilist, midagi sellist, mida ei ole."