Ostukorv kevadiselt kallis


Märtsikuu odavaim ostukorv oli kaupluses Kajakas, kalleimaks kaupluseks osutus aga järjekordselt Westman pealinna südames.

üks kaunis kevadpäev auto, pastaka ja paberiga ning 25 kauplust Tallinna erinevates linnaosades said taas "läbi kammitud". Ilmselt on meie lehe pidev lugeja juba aru saanud, et tegemist oli operatsiooniga "Kulutaja ostukorv", mida tehakse kord kvartalis. Töö metoodikas me mingeid muudatusi ei teinud, kaupluste ketti aga lisandus veel üks ostukoht - Rema 1000, mis asub Männikul.

üldmulje keskpärane

Kui võrrelda üldmuljet, siis peab ütlema, et kolme kuu jooksul erilisi muutusi toimunud ei ole. Enamuses poodides oli pilt sama, mis novembriski. Positiivselt mõjus Kajakas, endisest mitte eriti hästi lõhnavast selvehallist on saanud päris korralik ja kaasaegne ostukeskus. Missugune bisnis käib aga poe ümber, see on omaette vaatepilt. Arvestades Kopli inimeste sotsiaalset olukorda, ei ole ka selles olustikupildis midagi imetabast. Endiselt hästi mõjusid Maksimarket, Tallinna Kaubamaja ja Eks Kaubamaja, kus oli nii ruumi kaupadele kui õhku ostjatele. äärelinna kaupluste üle võiks palju nuriseda, kuid mõningate kohta võib ka häid sõnu öelda - Mustakivi Lasnamäel ja Hiiu Kaubamaja. Viimane on küll väike, kuid väga puhas. Väikeste poodide häda on tihtipeale selles, et kaubad on kuhjatud üksteise otsa ning hinnad pole selgelt ja nähtavalt väljas. Pretensioone võiks selles esitada Jannseni Kaubamajale. Kui kaup on pakitud, siis tihtipeale saab teada ainult selle, kui palju konkreetne tükk maksab, mitte aga kilohinna. See märkus ei kehti ainult Jannseni Kaubamaja puhul, sama märkuse võib teha paljudele teistele poodidele.

Ostukorv kallines 8,6%

Selles pole midagi imestamisväärset, sest kallinenud on nii leib-sai, liha- kui piimatooted. Ei saa unustada, et tõusnud on ka keskmine palk (vähemalt mõningatel elualadel). Kui novembrikuu keskmine ostukorv maksis 330.20, siis märtsis oli see 358.70. Seega on nelja kuu vahe 28.50 ehk 8,6% kallim. Westmani kauplus on jätkuvalt kalleim ostukoht, kuid seda soodustab ka asukoht ning asjaolu, et pood on lahti ööpäevaringselt. Westmani äris tuli maksta 400 krooni ja 85 senti, see on 12.50 rohkem kui novembris. Novembriga võrreldes säilitas oma koha ka Kajakas, mis osutus odavaimaks ostukohaks. Seal maksis ostukorv 334.80, kuid novembrikuuga võrreldes oli hinnatõus 36.45. Hindu kokku lüües selgus, et kõige suurem hinnatõus oli Seegis - 51.35 ning kõige stabiilsem tundub olevat Nurmenuku kauplus, kus vahe novembriga on vaid 3 krooni. Keskmisest rohkem on ostukorv kallinenud lisaks Seegile veel Jannseni Kaubamajas, Pirital, Kaubahallis, Mustakivi poes, Hiiu Kaubamajas, Minski kaupluses, Kotka, Männiku ja Kajaka poes.

Hinnavahe mõjutajad

Nagu novembriski, nõnda peab ka nüüd nentima, et suhteliselt suureks hinnamõjutajaks on müsli. Müsli on pakendatud väga erinevates kogustes ning kui poes pole eriti suurt valikut, siis tulebki hinnavahe suur. Siinkohal ei saa mainimata jätta, et vähestes kohtades oli hinnasildil kirjas kogu info: toote nimi, kaal ja hind. Kõige enam aega kuluski müslide juures, et selgeks teha soodsaim variant. Esile tahaks tõsta Marja poodi, kus oli väga suur müslide valik ning Kadaka kauplust, kus kogu info müslide kohta oli perfektselt välja toodud. Hinnavahet mõjutasid veel viinerid, hakkliha ja kohv. Poodides, kus pakutakse lahtist hakkliha, on see tunduvalt soodsam kui seal, kus on müügil vaid pakendatud kaup. Näiteks Seegis maksis hakkliha kilo 29.90, Järve Kaubamajas aga 55.90.

Enamikus võrreldud ostukohtades oli kohvi sooduspakkumine. Populaarseimateks sortideks olid Paula, Luxus, Brazil. Tõeliseks hinnapommiks osutus Paula, mis tavaliselt maksis 45-50 krooni, kuid Westmanis oleks pidanud Paula eest rahakotti kergendama 61 krooni võrra. Samas näiteks kvaliteetkohv Gevalia maksis Kajakas 52.80.

Ostukorvi hinnavahet mõjutavad ka olmekaubad - pesupulber, hambapasta, tualettpaber, nõudepesuvahend ja seep. Väiksematele kauplustele oleks soovitus, et kui viimatinimetatud toodete valik on väike, siis nad ei valiks oma müügiriiulitele mitte kõige kallimaid artikleid.

Kevade ning suve tulekuga on põhjust loota, et vaatamata hindade üldisele tõusule ostukorv siiski odavneb.

INGE PITSNER