Paaditööstused majanduslanguse keerises

 (3)
Rooliratas
Foto: Andres Putting

Potentsiaalsete laevaostjate majanduslik ebakindlus ja raskem ligipääs laenurahale on kuivatanud kokku meie paadiehitajate eksportturud ja sunnib firmasid töötajate arvu vähendama.

Viimastel aastatel kiiresti kasvanud ja tootmispinda laiendanud Luksusjaht on esitanud tööinspektsioonile taotluse 19 inimese koondamiseks. See aga on ühe anonüümsust soovinud töötaja sõnul alles esimene laine. Kui turusituatsioon ei parane, vähendatakse töötajate arvu veelgi, kirjutab Meie Maa.

AS Luksusjahi tegevjuht Andres Toom andis ajalehele edasi kontserni juhi Lennart Alpstahli seisukoha, mille järgi viimane ei ole huvitatud edastama ettevõttega seoses uudiseid, ei positiivseid ega negatiivseid.

Küll märkis Toom koondamisest rääkides, et inimestel ei saa sellest olla kaksipidist arusaamist. “Ükskõik, kas kommenteerime teemat või mitte. Igaüks, kes akna lahti teeb, näeb ära, mis ilm väljas on ja mis ilm on ka majanduses,” ütles ta. Küsimus on selles, kes suudab majanduses toimuvat varem ennetada ja edasise läbi mõelda, kes mitte, arutles Toom.

AS Saare Paadi tegevjuht Peeter Sääsk rääkis, et paaditööstuses toimuvat tasub vaadata siiski laiemalt ja globaalsete muutuste taustal, mitte ainult Saaremaa-keskselt. Tema sõnul on Saare Paadi tellimused vähenenud täpselt samamoodi nagu teistel paadifirmadel. Eriti on vähenenud tellimused Soome firmadelt, kellele ettevõte töid teinud alltöövõtjana. Tellimuste vähenemine on Sääse hinnangul seotud inimeste ebakindlusega pangast laenude võtmisel.

Ka oma igapäevases töökorralduses peab Saare Paat tegema väikesi muudatusi töötajate tööaja osas, nentis tegevjuht. “Plaanime töötajad esialgu tööle jätta osalise tööajaga ehk 60 protsendilise koormusega ja jälgime veel kolm kuud, mis majanduses toimub, siis vaatame, mis edasi saab,” lisas ta.

Saare Paat paneb praegu suuri lootusi tuleval laupäeval algavale Hamburgi paadimessile Hanseboot, kuhu minnakse välja omaenda jahimudeliga. Firma on selle väljatöötamisse ja turundusse investeerinud mitu miljonit krooni. Hamburgi messi ajal ilmuvas suures Saksa laevandusajakirjas ilmub alusest mitmeleheküljeline tutvustav lugu.