Estonian Airi saneerijateks on SAS-i kärpemeister ja uue presidendi pankrotikaaslane.

Kjell Fredheim kärpis 1990. aastatel SAS-i asepresidendina firma kulusid viiendiku võrra ja vallandas üle 3600 töötaja. Kuni 1997. aastani kujundas ta Läti lennufirmat Air Baltic.

Mikael Wångdal juhtis kevadeni ahelpankrotti sattunud lennufirmat Skyways Express AB, mis lõpetas arvete maksmise, kui läks pankrotti Estonian Airi praeguse peadirektori Jan Palméri juhitud tütarfirma Cimber.

„Mõlemale kuulub oma konsultatsioonifirma, millega on sõlmitud lepingud kuni kuueks kuuks,” ütles Estonian Airi vastne juhatuse esimees Jan Palmer. „Tegemist on oma valdkonna väga tugevate ekspertidega, kes pole Estonian Airiga seotud täistööajaga.”

„Mul on neid väga vaja”

Samas ei soovinud Estonian Airi ja konsultatsioonifirmade vahelisele lepingusaladusele viidanud Palmér avaldada konsultantide tasu suurust. „Mul on neid väga vaja, et nad aitaksid mul muuta Estonian Airi strateegiat,” selgitas Palmér. „Nende tasu vastab turul valitsevatele standarditele.”

Eestis makstakse saneerijatele tasu suurusjärgus 100 eurot tunnis. Kuid suurte ettevõtete remondi puhul võetakse tasu määramise aluseks kokkuleppeline protsent ettevõtte hinnangulisest väärtusest. „Estonian Airi väärtust on raske hinnata, sest tema lennukipark on renditud või liisitud, kuid sellegipoolest on valitud saneerimisele sarnane tee õige,” ütles pankrotihaldur Arno Mägi. „Imelik on muidugi see, et omanikud ei valinud saneerijaid ise, vaid lasid need tegevjuhil endaga kaasa tuua.”

Palméri kinnitusel arvestab ta praegu ametis olevate juhatuse liikmetega kui nn suure pöörde meeskonna liikmetega. Estonian Airi nõukogu ei oota, et praegused konsultandid asuksid eelmise juhi Tero Taskila poolt ametisse toodud finantsjuhi Wade Stokesi ja käitusjuhi Jyri Ketola asemele. „Palméri tagamaa Estonian Airi probleemide lahendajana tundus koos tema poolt esitletud kahe konsultandiga palju tugevam,” ütles ettevõtte nõukogu esimees Erkki Raasuke.

Kuigi mitu uue juhtimisskeemiga seotud inimest on seotud pankrottidega, pole Raasukese kinnitusel nende palkamise eesmärk Estonian Airi tegevuse sujuv lõpetamine.

„Palun ärge oodake nendelt inimestelt imetegusid, kuid meie eesmärk Palmérit koos tema konsultantidest meeskonnaga palgates oli kindlasti tegevuse jätkamine,” lisas Raasuke.Kes nad on?Estonian Airi uued lootsid

Kjell Fredheim asus 1957. aastal tööle SAS-i turundusosakonnas Norras. 1990. aastal, pärast SAS-i operatsioonide juhiks tõusmist viis ta läbi efektiivsusprogrammi koos massiivse koondamisega. 1993. aastast vastutas ta SAS-i poliitika eest Balti regioonis, muutes Air Balticu 1997. aastaks kasumlikuks. Praegu juhib lennundusäss konsultatsioonifirmat Freidheim International.

Lennutehnikuna karjääri alustanud Mikael Wångdahl määrati 2006. aastal Skyways Expressi tegevdirektoriks. Kui Palmeri juhitud lennufirma Cimber Sterling kuulutas tänavu 3. mail välja pankroti, muutus võimatuks ka emaettevõtte Skyways Expressi tegevuse jätkumine.