Põhja ringkonnaprokuratuuri pressiesindaja Gerrit Mäesalu ütles Eesti Päevalehele, vähemalt kolm Harjumaal Tabasalus asuva automaattankla klienti on oma rahast ilma jäänud, kuna kurjategijad kopeerisid nende maksevahendi andmed.

Sevenoil süüst puhas

Sevenoil Eesti nõukogu esimees Jaan Soomets ütles Päevaleht Online'ile, et kopeermisseadme tankla küljes avastas tanklatöötaja, kes peatas koheselt tankla töö ning informeeris leiust politseid.

"Oleme äärmiselt huvitatud klientide infobaasi kaitsest," märkis Soomets. "Lisaks sellele, et kõik meie viis tanklat on varustatud kaameratega ja kogu ümbruses toimuv salvestatakse, oleme võtnud oma tanklad erilise kontrolli alla."

Hansapank ei teavitanud kliente

Hansapanga Rocca al Mare kontorisse pöördusid eile paljud pahased kliendid, kellel olid kaupluses sisseoste tehes või teenuste eest tasumisel jäänud täbarasse olukorda - nende kaardid lihtsalt ei töötanud. Pangaautomaatide ekraanilt vaatas neile aga vastu sõnum, et kaart on kehtetu.

Pangakontorist teatati inimestele, et panga kaartide blokeerimise taga on kaardiosakond, kellele olid laekunud andmed, et osade klientide kaardiandmed võivad olla kopeeritud. Tegemist olevat ühe kindla pangaautomaadi või maksekohaga, mida kasutanud klientide kaardiandmed võisid sattuda kurjategijate kätte.

Kuna juhtumiga seoses on alustatud kriminaalmenetlus, siis peeti õigemaks lasta klientidel ise avastada, et nad oma kaarte enam kasutada ei saa. Pangakontorisse pöördunuile jagati siiski tasuta ajutisi kaarte, millega nad said automaatidest raha välja võtta.

Päevaleht Online'iga on seoses blokeerimisega ühendust võtnud kümned peamiselt Tabasalu piirkonna elanikud.

Hansapanga suhtekorraldusjuhi Katrin Isotamme sõnul on panga esmane kohustus klientide vara kaitsmine.

"Olukorras, kus pangale saab teatavaks, et eksisteerib reaalne oht, et meie kliendi maksekaart on kopeeritud või võib kuritegeliku ründe tõttu kahju saada, peame rakendada kõiki võimalikke meetmeid kliendi ja panga huvide kaitseks," ütles Isotamm Päevaleht Online'ile. "Niimoodi Hansapank ka toimis, blokeerides koheselt klientide kaardid, kes võisid olla sattunud rünnaku ohvriks. Tegime seda klientide kaitseks, pidades silma nende huve ning minimeerides riske."

Isotamm kinnitas, et samas asus pank kohe ka kliente telefoni teel informeerima ning teeb seda siiani, kuna võimalikke kopeerituid kaarte võib esialgsetel andmetel olla tuhande kandis ning teavitamine võtab aega. "Pank vabandab kõikide oma klientide ees võimalike ebameeldivuste pärast," lisas ta.

Teised pangad küsisid luba

SEB Eesti Ühispanga pressiesindaja Silver Vohu ütles Päevaleht Online'ile, et ka SEB sulges klientide pangakaarte.

"SEB Eesti Ühispanka jõudis signaal, et piiratud hulga pangakaartide andmeid võib olla kopeeritud. Pangal on teada võimalikud kompromiteeritud kaardid, oleme informeerinud kliente, sulgenud kahtlusega kaardid ning väljastanud uued ajutised kaardid," ütles Vohu.

Nordea panga pressiesindaja Reelika Raamatu sõnul oli ka nende pank sunnitud klientide turvalisuse huvides pangakaarte sulgema, ent kliente hoiatati sellest ette.

Sama kinnitas Päevaleht Online'ile ka Sampo panga kommunikatsioonijuhi Anneli Rõuk, kelle sõnul blokeeris pank eile väikesel hulgal pangakaarte, mille kohta oli info, et need võivad olla probleemsed. Kõiki kliente teavitati helistamise teel ning neile tehti asenduskaart.