Suurpangad on allesjäänud potentsiaalse 60 000 kodulaenu võtja enda poole meelitamiseks käivitanud uuenduslikud kampaaniad, hoolimata laenuklientide kasvu üldisest pidurdumisest ning kuluaarides räägitud majanduse ülekuumenemisohust.

“Laenuportfelli kasvu aeglustumine on paratamatu,” nentis Hansapanga eluaseme finantseerimise osakonna juhataja Agnes Makk. Kinnisvarahinnad on tõusnud tasemele, kus kodulaenu kuumakse on jõukohane järjest väiksemale grupile.

Koos kasvanud intressidega on laenu kuumakse tõusnud viimase kahe aasta jooksul poole võrra. Veelgi enam, möödunud nädalal toimunud Swedbanki seminaril Stockholmis arutati

võimaliku majanduskrahhi stsenaariumit.

Agnes Maki kinnitusel on neil selliseks juhuks kriisistrateegia välja töötatud.

Maja ja auto

Sellest hoolimata püütakse järelejäänud kitsast laenajate sihtrühma ning korraldatakse selleks näiteks ka saabuval nädalavahetusel kolmes Eesti suuremas linnas mastaapne Uue Kodu Päev. Varasematest eristab üritust veel see, et umbes 5000 oodatud huvilist saavad uude koju sõitmiseks üritusel osta ka uue auto.

“Loomulikult oleme ka meie huvitatud järelejäänud eluasemelaenu sihtgrupist, kes seda võimalust ka reaalselt kasutada plaanib,” nentis SEB Ühispanga eralaenude arendusjuht Triin Messimas.

Kahe suurpanga Eesti esindajate kinnitusel on nad siiski veendunud, et ülekuumenemist ei toimu. Konservatiivse laenupoliitikaga, klientide laenuvõime kriitilise hindamise ja nõustamisteenusega hoitakse “halbade laenude” arvu võimalikult väiksena. Et kinnisvaraarendajate marginaalid on järsult vähenenud, on nii pangad kui ka arendajad muutunud ettevaatlikuks ning suuremahulisi objekte ette ei võeta. Praegu nähakse ette küll hinnalangust, kuid seda vähemväärtuslikes piirkondades, samas miljööväärtusliku elukeskkonna hind jätkab tõusutrendi.

Triin Messimase sõnul on SEB Eesti Ühispank rohkem mures tuult tiibadesse saava SMS-laenude tõttu, kus nõuandeteenus puudub ning klient ei tea tihtipeale endale laenuga võetud kohustusi.