Pangad: ka meie õppisime majanduskriisi kogemusest

 (28)
Triin Messimas
Triin MessimasFoto: Tanel Meos

Kolmapäeval toimunud pangaliidu ja BNS-i ümarlaudade sarja kohtumisel märkisid pankade esindajad, et majanduskriisi kogemusest on ühtmoodi õppinud nii Eesti inimesed kui ka finantsteenuste pakkujad.

Swedbanki eraisikute teabekeskuse juht Anne Kalberg-Sägi ütles, et majanduslanguse kogemuse tulemusena on kõik ühiskonnagrupid targemaks saanud, vahendas BNS.

"Inimesed on alalhoidlikumad ja pangad on tähelepanelikumad," sõnas Kalberg-Sägi.

SEB panga eraisikute suuna arendusjuht Triin Messimas selgitas, mille poolest on vahepealsetel aastatel targemaks saanud pangad. "Kui 2005.-2007. aastal oli panga jaoks laenu andmisel oluline maksevõime ja vähe pöörati tähelepanu sellele, mille jaoks laenu võetakse, siis praegu peatutakse laenuvajadusel oluliselt rohkem."

Muu hulgas uuritakse näiteks kodulaenu andmisel, kas klient on vaadanud, kui suure elamispinnaga on tegu ja millised kommunaalarved sellega kaasnevad, kas elamispinnal on renoveerimisvajadus, kus elamu asub ja millised summad hakkavad edaspidi kuluma transpordile.

Messimase sõnul on inimeste suhtumine erinevatesse finantsteenustesse viimastel aastatel oluliselt muutunud. "Oleme läbi elanud majanduslanguse ning selle tagajärjel on aru saadud, et lepingud on läbilugemiseks," sõnas Messimas. "Ka meie tahame, et meie kliendid oleksid targad ja nad saaksid aru, mis teenuseid nad valivad".

Tarbijakaitseameti peadirektori Andres Sooniste sõnul on suur osa inimeste finantsprobleemidest tekkinud, kuna inimesed pole olnud piisavalt tähelepanelikud. "Probleemid tekkisid ootamatult ning alles hiljem saadi aru, et lepingus on ka teisi punkte ja pügalaid, " ütles Sooniste.

Ümarlaual osalenud pankade esindajate sõnul on makseraskuste korral oluline võimalikult kiiresti teenusepakkuja poole pöörduda. Kalberg-Sägi sõnul on suurim murekoht just sellest, et sageli probleemi eiratakse, ehkki sellele tuleks näkku vaadata. Messimase sõnul mõtles SEB Pank mõtles kriisi ajal välja väga palju erinevaid tööriistu, millega inimest võlgadesse sattumise korral aidata. "Lõviosa neist, kes olid raskustes, on tänaseks vee peal," lisas ta.

Kalberg-Sägi sõnul ei saa mööda sellest, et inimesed peaksid olema teadlikumad lepingutest. "See on asi, mida saame ühiskonnana edasi arendada," ütles ta.