Saaremaalt mõne üksiku püsi­asukaga Vilsandi saarele pääseb Papissaare sadama kaudu. Sadama omanikud aga on otsustanud merevärava maha müüa, pakkudes seda seitsme miljoni krooni eest riigile.

„Meie osanikud on enamasti kodused pensionärid, kes enne sadamas töötasid. Otsustasime müüa, et sadamast raha kätte saada. Nii tegimegi ettepaneku Saarte Liinidele (sadamaid haldav riigiettevõte – toim), sest väikesaarte ühenduseks vajalikud sadamad on riigi küsimus,” rääkis OÜ Papissaar tegevjuht Jaan Köster, kelle sõnul ei ole omanikud sadamat kellelegi teisele pakkunud.

„Praegused omanikud ei taha sinna enam investeerida. Sadam peaks küll ilma investeeringuteta ja suurte tormideta neli-viis aastat vastu, aga kui siis keegi midagi ei tee, on hirm, et sadamat ei saa enam kasutada,” on Kihelkonna vallavanem Jüri Saar murelik.

Praegu raha pole

Jüri Saare ja Saarte Liinide samasisulisele majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile suunatud kirjale vastas kantsler Marika Priske, et pingelise riigieel­arve tingimustes ei ole võimalik uutele sadamatele raha eraldada. Pikemas perspektiivis võib Saaremaal asuva Papissaare sadama ja Vilsandi poolel oleva keskkonnaministeeriumile kuuluva Vikati sadama andmist Saarte Liinidele aga kaaluda.

„Ministeeriumi seisukoht on, et kõiki väikesaari teenindavad sadamad peaksid olema Saarte Liinide käes, et meie need siis korda teeksime. Papissaarega on praegu aga probleem, sest omanikud tahavad selle eest seitse-kaheksa miljonit krooni,” selgitas Saarte Liinide juhatuse esimees Ants Tammleht.

Saarte Liinid rekonstrueerivad praegu 15 sadamat üle Eesti. Tööde omafinantseeringu maht on suur, mistõttu praegu uue sadama ostuks raha ei ole. „Kui sadam niisama antaks ja me võiksime selle siis korda teha, see oleks küll variant,” lisas Tammleht, kelle hinnangul vajaks sadam 10–15 miljoni kroonist lisainvesteeringut.

Seda, et riik võiks omanikega nüüd käed lüüa ja sadama eest hiljem maksta, Saarte Liinide juht ei usu. Kas edaspidigi sadamaostuks raha leitakse, ei ole samuti selge.

Jaan Köster loodab, et kui riigil sadama jaoks sel aastal raha ei ole, leitakse see hiljem. „Meil on suvel kalurite päeval üldkoos­olek. Siis otsustame, kuidas edasi, aga eks me aasta ikka kannatame veel,” arvas ta.

Jüri Saar loodab, et olukord laheneb kõigile kasulikul moel. Tema hinnangul võib müügi toppama jäämine viia probleemide tekkeni.