Et uus juhtkond saaks tõhusamalt tööle hakata, tegi General Motorsi nõukogu eile ettevõtte tegevjuhile Hendersonile ettepaneku ametist lahkuda, teatas Reuters.

"Nõukogu otsustas – ja Fritz oli sellega nõus –, et arvestades praegust asjade seisu tuleb teha mõned uuendused," ütles General Motorsi pressiesindaja Chris Preuss pressikonverentsil.

"Otsuse tegi nõukogu omapäi. USA valitsus asjasse ei sekkunud," kommenteeris Valge Maja pressiesindaja.

Henderson pääses General Motorsit juhtima ärijuhi kohalt, kui USA president Barack Obama sundis tänavu märtsis senise juhi Rick Wagoneri ametist lahkuma. Kunagist Ameerika uhkust jõudis praegu 51-aastane Henderson päris tipust tüürida ainult kaheksa kuud, kuigi on GMis töötanud juba 25 aastat, 1984. aastast saati.

Ajutiseks tüürimeheks arvutita Texase IT-magnaat

General Motorsi ajutiseks tegevjuhiks saab nõukogu esimees Ed Whitacre, kelle USA rahandusministeerium määras GMi järele valvama juulis, kui valitsus sai autotootjale antud tohutute laenude eest General Motorsi enamusosanikuks.

"Paari viimase kuuga oleme küll hoogu kogunud, kuid kõik asjaosalised on nõus, et me peame muudatusi ette võtma," ütles Detroidis ettevõtte peakorteri juures viivuks ajakirjanike ette ilmunud Whitacre.

Varem – enne pensionile siirdumist tunamullu – on Texasest pärit Whitacre juhtinud telefoni- ja sideettevõtet AT&T ning olnud kogu USAd katva skaudiorganisatsiooni president. Kuigi Whitacre oli riigi ühe suurema IT-ettevõtte eesotsas, ei kasutanud ta e-posti ega pidanud oma kabinetis arvutit, kirjutas BusinessWeek.

Riigi vara vardja: järgmine juht tulgu väljastpoolt maja

Kuid Whitacre ei soovi autotööstureid otse karjatama jääda, vaid tahab leida uue, särtsaka tegevjuhi. Vastupidiselt General Motorsi senisele praktikale – töötad ettevõttes eluaeg, teed karjääri, kui edu sind saadab, võid jõuda päris tippu – kavatseb otsekohene Texase mees leida juhi väljastpoolt ettevõtet.

"Whitacre tahab tegevjuhti väljastpoolt," ütles Detroidi autotööstuses kaua aega juhtivatel kohtadel töötanud Logan Robinson, kes praegu on kohaliku ülikooli professor. "Ta otsib teist Alan Mulallyt," lisas Robinson, viidates praegusele Fordi juhile, kellel on õnnestunud oma ettevõtet edukalt püsti hoida kriisi kiuste.

Mulally tuli samuti Detroidis põhinevat Fordi juhtima väljastpoolt – lennukitootja Boeingu tippjuhtkonnast, kus ta juhtis selle aastasaja algul vastupanu kasvavale Airbusile, kes ähvardas reisilennukite vallas Boeingu valitsevat kohta turul. Mulally on hariduselt lennundusinsener ja ülikooli lõpetamisest saati on töötanud ainult Boeingus ning nüüd Fordis.

Kas USA läheneb Prantsuse sotsialismile?

USA valitsusele kuulub praegu General Motorsi aktsiatest 60 protsenti. Tõsi, enne pankrotti oli General Motors ameerikaliku eraettevõtluse musternäidis, kuid nüüd sarnaneb ta omandivormi poolest sääraste poolriiklike ja poolsotsialistlike moodustistega nagu Prantsuse Renault (riigile kuulub erastamise järel 30 protsenti) või Vene AvtoVAZ, millesse suuromanikust riik on väga palju raha sisse kühveldanud.

Ameerika Ühendriikide valitsus on General Motorsisse investeerinud 50 miljardit dollarit.