„Kirjalikult on meil koostööleping kahe pangaga,” viitab AS-i Pindi Kinnisvara juhatuse esimees Kalev Roosiväli Swedbankile ja SEB-le. „Lisaks oleme rääkinud suuliselt veel kahe pangaga.”

Roosivälja sõnul on müügile spetsialiseerunud firma kaasamine kasulik nii pangale kui ka maad, korterit või maja omavale kliendile. „See on ennetav faas, et välistada vara sundmüümist,” selgitab Roosiväli. „Viimasel juhul on mõlema jaoks kulud tunduvalt suuremad.”

Millal pank otsustab kliendi vara müüki paisata, ei ole tema sõnul siiski kindlaks määratud. „Üle 60 päeva ulatuva võlgnevusega pangaklientide arv on selgelt kasvanud, kuid sealt edasi on veel mitu sammu vara müümiseni.” Näiteks võib klient tema sõnul kolida oma kahe miljoni kroonisest elamisest väiksemasse või eelistada uue valikul linnalähedast piirkonda.

Samal ajal tuleb kliendil arvestada paratamatult kinnisvaraturu tippajal ostetud vara väärtuse langemisega. Sellele vaatamata loodavad kliendid Roosivälja sõnul suuremat müügihinda, kui on saadud juba toimunud tehingute puhul.

„Endiselt valitseb hoiak, et maakler tahab vara võimalikult kiiresti müüa ning küsib liiga madalat hinda.” Tegelikkuses on müügiperiood tema sõnul aasta taguse ajaga võrreldes tunduvalt pikenenud. Seda vaatamata kliendi ootuste ja tegelike müügihindade sageli 20 protsendini ulatuvale vahele.

Swedbanki eraisikute finantseerimise divisjoni direktori Aet Altroffi sõnul suudavad kliendid sageli müüa oma vara iseseisvalt. „Kui see aga ei õnnestu, siis koostöö Pindi Kinnisvaraga on üks võimalik hättasattunud kliendi abistamise viis, et konkreetne vara saaks maha müüdud enne täitevmenetlust,” selgitab Altroff. „Vara soovitatava müügihinna lepivad ka selle koostöö raames omavahel kokku büroo ja klient omavahel, lisaks kehtivad maaklertasule soodustingimused.”

Pindi Kinnisvara teenuse kasutamine on tema sõnul siiski vabatahtlik ja panga klient võib valida ka mõne teise, enesele sobivama maakleri. Lepingu vabatahtlikkust rõhutab ka SEB.

Pindi Kinnisvara juhatuse esimehe Kalev Roosivälja sõnul on enim müügis kortereid, ent esimesed probleemid tulid ilmsiks maaga. „See on vähem kaubeldav. Lisaks ei tahetud keerulises olukorras ehitama hakata ja omanikul tuli maa panna müüki.”

Swedbanki eraisikute finantseerimise divisjoni direktor Aet Altroff kinnitab, et näiteks kodulaenu puhul on pangad arvestanud, et nii pika aja jooksul toimub kliendi elus mitmeid muutusi ja ka sissetulekud võivad väheneda. Lahendus sõltub makseraskuse iseloomust.

„Kui on teada, et ettevõttes, kus töötate, võivad tekkida raskused palgamaksmisel või on karta koondamist, siis tuleb esimesel võimalusel pangaga ühendust võtta.”