Värskelt Eesti parima ekspordipotentsiaaliga toiduaineks tunnistatud kontsentreeritud joogi sarja 1+4 tootja Põltsamaa Felix kavatseb menutoodet peale Baltikumi hakata müüma Soomes.

“Soomes kontsentreeritud mahla müüa on sama nagu Aafrikas kalosse,” võrdles Põltsamaa Felixi majandusdirektor Üllar Huik. “Täiesti tühi leht, keegi pole seal midagi saavutanud, aga teatud võimalused ja potentsiaal on seal olemas.”

Põltsamaa Felixi turundus- ja müügidirektor Anti Orav on varem kinnitanud, et uudse tootekontseptsiooni 1+4 vastu on huvi tundnud nende sõsarettevõtted Soomes ja ka Rootsis.

enamalt jaolt kodumaine tooraine. Ettevõtte väljatöötatud kontseptsiooni järgi lisatakse ühele osale looduslikule kontsentraadile neli osa vett ning selle tulemusel saadakse üks liiter tervislikku mahla. Enamalt jaolt on toorained kodumaised.

“Soomlased on valmis koostööd tegema,” lausus Huik. “Kuid rootslastega on teine lugu, meretagune asi.”

Huiki sõnul on neil hetkel suhteliselt palju erinevaid arendus-projekte pooleli, mingil hetkel pannakse mõtetele lihtsalt numbrid külge. Otseseid Soome turuga seotud uuringuid veel tehtud pole.

Huiki hinnangul võiks samas Soome turule sisenemise korral samaks jääda ka kaubamärk, kuna see sisaldab sisuliselt ka tarbimisõpetust samaaegselt. “Grupi kontseptsiooni järgi toimuks turundus Soomes ja tootmine Eestis sellisel juhul,” lisas ta.

Põltsamaa Felix on 1+4 tootesarjaga Eesti turul olnud poolteist aastat ning Lätis ja Leedus pool aastat. Kõigis kolmes riigis on müük edukas olnud, siiski peab ettevõte võimalikuks turu-osade mitmekordistamist.

Eestis küündib 1+4 sarja turuosa 30 protsendini, Lätis ja Leedus on arvud pisut tagasihoidlikumad. Tootekontseptsioon töötatigi ühtsena välja just üheaegselt Baltikumi turgude ründamiseks.

baltikumis mängib hind. Ekspordipotentsiaali mõistes on kindlasti kõige tugevam just Baltikum, kus mängib eelised kätte hind, rääkis Huik. “Eriti hinnatundlik on Leedu, sisuliselt saab 1+4 näol tavalise mahla kuni 20 protsenti odavamalt kätte,” mainis Huik. “Mujal on ka analoogilised tooted olemas.”

Reedel üllatas Eesti juhtiv toiduainetööstus Põltsamaa Felix lisaks esimesena kodumaise tooraine baasil valmiva vahuveini tootmise alustamisega.

Põltsamaa Felix kuulub suurtel börsidel noteeritud ja Põhjamaade suurimasse toiduainetööstuse gruppi Orkla Foods, mille käive oli 2000. aastal rohkem kui kümme miljardit Norra krooni. See loob tõenäoliselt firmale eeliseid ka teiste toodete Skandinaaviasse suunamisel.

Ösel kiidab konkurente

Taas Tartu-kandi ettevõtteks pöördunud mahlatootja Ösel Foodsi juht Kuldar Leis kiitis Põltsamaa Felixi võimaliku Soome tungimise otsuse heaks.

“Soomlased on iseenesest harjunud kontsentraatjooke tarbima,” märkis Leis. “Põltsamaa läbilöök võib olla täiesti tõenäoline.”

Eestis juuakse aastas inimese kohta mahla kuni 12 liitrit, seevastu Soomes on vastav arv kuni 30 liitrit, lisas Leis.

Ösel Foods rühib ise vastupidiselt kallimate ning väärtuslikemate toodete suunal. Eesoleval talvel toob Ösel Leisi sõnul turule Aura märgi all mahladele vitamiinide lisamisel tervisetooted. Samuti näeb Leis kontsentraatjookides tarbijaskonna pärismahlade juurde toojaid.