Mõlemad alustasid energiajoogi tootmist 2000. aastal, Liiwi Heliis valmistab LX Powerit ja Livikos valmib Starter.

“Me ei osanud energiajoogile sellist edu ennustada, kui alustasime LX Poweri tootmist. Täna valmib meie tehases üle poole kohaliku turu toodangust,” ütles AS-i Liiwi Heliis tegevdirektor Kalle Kütt.

Liviko turundusdirektori Janek Kalvi sõnul on trend positiivne – energiajook müüb hästi ja siseturu nõudlus kasvab pidevalt. “Liviko alustas Starteri tootmist 2000. aasta augustis ja sellest ajast on müük kasvanud rohkem kui 12 korda,” lisas ta.

Tootjate sõnul on kohalike energiajookide edu põhjus 12–14 krooni vahele jääv hind, mis on importjoogi hinnast poole vähem.

Kuni 2002. aastani valitsesid EMF Capitali juhatuse liikme Marko Kaldoja sõnul Eesti turul energiajoogid Red Bull ja Battery, mis hoidsid kahekesi enda käes kuni 90 protsenti turust. Siis alustasid kohalikud tootjad tugeva reklaamikampaania toel nende väljasurumist. “Tänaseks on minu arust Red Bulli ja Battery käes umbes 40 protsenti turust. Kohalike tootjate käes 50 protsenti ja ülejäänud 10 jaguneb kõigi teiste vahel,” lisas Kaldoja.

Küti sõnul oli Liiwi Heliis esimene ettevõte Eestis, kes alustas 2000. aastal energiajoogi tootmist.

“Esimene aasta oli turuletulemise ja tutvustamise aasta ning läbimüük ei olnud eriti suur. Üllatus saabus 2001. aasta suvel, kui igal suvekuul müüdi üle 40 000 liitri energiajooki. Läbimüügi pidev tõus näitas, et tarbijad on toote vastu võtnud. Käivitasime ka suhkruvaba energiajoogi LX Light tootmise,” lisas Kütt.

Viru Õlu müügidirektori Härmo Põlluvee sõnul on neil Saksamaalt toodava energiajoogi Hustler läbimüük viimase kahe aastaga kolmekordistunud. Eelmisel aastal müüdi 0,5-liitrist 14 krooni maksvat jooki kauplustes üle miljoni pudeli. “Suvest alustame Hustleri tootmist ka Eestis,” lisas ta.

Kaldoja sõnul toovad nemad Eestisse maailma müügimahtude poolest II kohal olevat energiajooki Shark. Käesoleval aastal plaanitakse müüa seda kuni 150 000 liitrit ehk haarata enda kätte 10 protsenti Eesti energiajoogiturust.

Nutri Kaubandus OÜ müügijuhi Andrus Kerneri sõnul pakuvad nemad sportlastele sobivaid Extrani energiajooke. See jook ei sisalda ergutavaid aineid nagu kofeiin ja tauriin, mida ei soovitata sportimise ajal kasutada. 2003. aastal kasvas Eestis Extrani energiajoogi tarbimine võrreldes 2002. aastaga ligikaudu 40 protsenti.

Energiajookide Nice ja Magic sissetooja OÜ Vipesti müügijuhi Meelis Kähri sõnul plaanivad nad Eesti turult pärast kaheaastast tegutsemist taanduda, sest konkurents on muutunud liiga tihedaks.

Korraga mitte üle 250 ml

Tervisekaitseinspektsiooni avalike suhete nõuniku Agnes Jürgensi sõnul soovitab inspektsioon järgida energiajoogi purgil antud kasutamissoovitusi või kui neid seal kirjas pole, siis piirduda korraga 200-250 milliliitriga.

“Tervisekaitsespetsialistid ei soovita korraga üle 200-250 ml toniseerivaid jooke juua. Inimesed reageerivad toniseerivatele ainetele erinevalt ja mõnele on neli tassitäit kanget kohvi liig, mõnele mitte. Ikka ise tuleb otsustada, mida ja kui palju süüakse-juuakse,” lisas Jürgens. EPL