Järgmisel aastal USA-d külastanud sõber sai võõrustajalt kingiks kümme tabletti Viagrat kaaskirjaga: ?Mitte et ma su võimetes kahtleksin, aga siinmail oleme kõik neid proovinud.?

2003. aasta algul tulid aga Euroopas müüki Eli Lilly ja ICOS-e Cialis ning GlaxoSmithKline?i ja Bayeri Levitra, mis aasta lõpuks said ka USA ravimiameti heakskiidu.

Praegu kulutavad kolm tootjat reklaamile hinnanguliselt igaüks sada miljonit dollarit aastas (1,3 miljardit krooni). Põhiaur läheb sellest USA-sse, sest Euroopas on keelatud retseptiravimite otse tarbijatele suunatud reklaam.

Soov vastanduda

Cialise reklaamikampaaniad on suunatud üle 40-aastastele paaridele, Viagra ja Levitra reklaamid on olnud macholikumad. Sellest lähtuvalt on valitud ka rahastatavad spordialad ? Cialisel on selleks golf, Viagral pesapall ja Levitral ameerika jalgpall. 2004. aastal on aga nii Viagra kui ka Cialise reklaamistrateegiad ?pehmemaks? muutunud.

Pfizer üritab kujundada Viagra kaubamärgist erektsioonihäirete üldnimetust ? umbes nagu Pampersi mähkmete puhul.

Mõlema uustulnuka reklaamides on märgata soovi vastanduda Viagrale ? kui Cialis valis teistsuguse reklaamistrateegia, siis Levitra üritas olla veelgi mehelikum ? endine staarjalgpallur, nüüdne treener ?Iron? Mike Ditka pilkas reklaamis Viagra rahastatavat pesapalli ameerika jalgpallist nõrgemaks.

Alates 2004. aasta aprillist kasutatakse Levitra reklaamimiseks naisterahvast ? napis rõivastuses naine ütleb meela häälega ?saladuse?: tema mees kasutab Levitrat.

Käeoleva aasta 1. veebruaril aset leidnud ameerika jalgpalli aasta põhisündmusele, Super Bowlile ostsid nii Levitra kui ka Cialis 60 sekundit reklaamiaega hinnaga neli miljonit dollarit (52 miljonit krooni). Suurt kõmu põhjustas eriti Cialise reklaam ? kuna viimane tõi tollal ainsana oma reklaamides välja ravimi otstarbe, pidi seaduse järgi üles loetlema ka selle kõrvalmõjud. Pole vist raske arvata, millist vastukaja tekitas keset pereürituseks kujunenud Super Bowli edastatud soovitus arsti poole pöörduda, kui erektsioon üle nelja tunni peaks kestma.

Kõik kolm tootjat pakuvad USA-s esmakordsetele patsientidele tasuta proovipakke. Ravimitööstuses ainulaadne on Cialise USA-s rakendatav turundusprogramm, kus rahulolematud kliendid saavad Eli Lilly kulul mõnda teist potentsiravimit.

Kuna Eestis kehtivad seadused ei luba retseptiravimi kaubamärki väljakirjutamisõiguseta isikutele suunatud reklaamis nimetada, on ravimifirmade siinne turundustöö suunatud peamiselt arstide teavitamisele ja koolitamisele.

Pfizeri Eesti filiaali müügidirektori Tarmo Kilgi sõnul on patsientidele valmistatud infovoldikuid, mis käsitlevad erektsioonihäireid laiemalt. ?Viagra on niigi tuntud,? muigab ta.

Cialisel on Eestis patsientidele suunatud erektsiooniinfo portaal, kus küsimustele vastavad dr Arvo Haug ja dr Olev Poolamets. Cialis on ka Eestis ainsana sporti toetanud. Omapärasel kombel valiti selleks sumomaadlus, täpsemalt 2003. aastal Kuressaares toimunud võistlus ?Suur Tõll ja naine Piret?. ?Otsustasime sumomaadlejatele avaldada sümpaatiat, sest meie innovaatiline erektsiooniravim kannab sarnaseid väärtusi,? selgitas tollal Eli Lilly turundusjuht Katrin Lätt.

Põhiaur arstide teavitamisele

GlaxoSmithKline?i Eesti filiaali esindaja Kuno Vaheri sõnul läheb ka Levitra turustamisel põhiaur arstide teavitamisele, sest palju enamat kohalikud seadused ei võimalda.

Praegu hinnatakse potentsiravimite turu aastakäivet ligikaudu kahele miljardile dollarile. Kuna erinevatel hinnangutel pöördub potentsihäirete all kannatavatest meestest arsti poole kõigest 10-13%, ennustavad analüütikud turu käibe kolmekordistumist aastaks 2010.

Eestis oli 2003. aasta lõpuks Cialise osa retseptidest tõusnud 21%-ni, samal ajal Viagra on langenud 62%-le. Levitrale jäi 17%.

Ravimitööstusemaine USA-s rekordmadal

?? Veebruarikuus tehtud küsitluse kohaselt pidas kõigest 14% ameeriklastest ravimitootjaid usaldusväärseks. Madalam oli see protsent ainult tervisekindlustus-, tubaka- ja õlifirmadel. Oktoobrikuine Gallupi küsitlus aga näitas, et ravimitööstuse maine on madalam advokaatide, energiatootjate ja televisiooni omast.

?? Ravimifirmasid süüdistatakse, et inimeste ravimise asemel muretsevad need vaid oma kasumite pärast ? kuigi tööstusharu on maailma kasumlikum, kasvavad tervishoiukulud pidevalt.

?? Kurikuulsa Michael Moore?i järgmine film võtab luubi alla just ravimifirmad, kes satuvad seega ühte ritta Iraagi sõja, relvalobi ja suurfirmade koondamiste ega laostatud kogukondadega.

?? Ravimifirmad üritavad oma mainet parandada, rõhutades uute ravimite väljatöötamisega seotud suuri kulusid. Tööstusharu suurim, Pfizer, aga ei soovi end enam ravimifirmaks tunnistada, eelistades terminit ?tervishoiuettevõte?.