Prisma: Eestis on toit kallim, sest maksud on suuremad
Näiteks salaamikilo maksab Prismas 5.65 (Saksamaal aga üle 9 euro). Ühesõnaga hindu ei ole võrreldud, otsides Eesti turult tegelikult odavaimat hinda.
Samuti on jaekettide kasuminäideteks valitud just sellised aastad, mis toetaksid ajakirjaniku seisukohta, mitte tegelikku elu.
Miskipärast pole välja toodud kui suuri kahjumeid teenisid Eesti jaeketid 2009. aastal või 2010. aastal. Need numbrid looksid olukorrast juba sootuks teise pildi.
Peamised põhjused hindade erinevuses on aga järgmised:
1. Üks peamisi põhjuseid on erinevad maksutasemed. Kui Euroopas keskmiselt on toiduainete käibemaks 5-6% (Saksamaal 7%), siis Eestis on riigile makstav osa 20% toote hinnast, lisaks nõuab Tallinn veel 1% müügimaksu. Seega on maksutase toidule Eestis palju kõrgem kui Euroopas keskmiselt või Saksamaal. Kui nüüd võtta hindadelt erinev maksutase maha, on pilt juba märksa ühtlasem.
2. Saksamaa on Euroopa Liidu kõige suurem turg. Suurus annab aga jaeäris olulise hinnaeelise. Tegemist on eelisega mitte ainult kauplusele vaid ka tootjale. Eesti turg on 1 miljon, Saksamaa turg aga 80 miljonit. On oluline vahe, kas toota ja pakendada 1000 pakki jahu või 80 000 pakki jahu. Suurema koguse puhul on tükihind alati madalam. Väikeseid koguseid on kallim toota, kallim on ka logistika ja kallimad on ka kõik muud kõrvalkulud. Aldi ja Lidl on ühed maailma suurimad jaeketid, kellel on maailmaturul väga-väga suur jõud hinnaläbirääkimistel.
3. Mis puudutab erinevat kasumit, siis näiteks pool Aldi ketist (Aldi Süd) teenis 2009. aastal kasumit 472,2 miljonit eurot ehk 3,6% käibest. Rõhutan, et see on vaid pool jaeketist. Prisma Peremarket teenis aga samal aastal 0,02 miljonit eurot kasumit, mis 0,01% käibest. Seega faktiliselt on Eestis jaekettide kasumimarginaalid Euroopa keskmisega väga madalad, sest turg on väike ja madala ostujõuga. Samuti on meil muu Euroopaga võrreldes väga madal tootlikus.
Eesti Ekspressi ajakirjanik Krister Kivi kirjutas täna, et toidukaupade hullud hinnad Eestis muudavad Saksamaal lennukiga poes käimise mõttekaks. "Palun vastake, 2008. aastal Eestist 65,3 miljonit krooni kasumit teeninud Prisma ja 2010. aastal Eestis 257 miljoni eurose käibeni jõudnud Maxima (ja Rimi ja Säästumarket) - mis peaks juhtuma, et te saaks pakkuda Saksamaa hindadega toidukraami," küsis ta.