Moskva oblastis asuva ettevõte Major Avto Trans sadulveok, mille koormaks olnud kuni kaheksa Mercedese sõidukit võisid asjatundjate hinnangul maksta vähemalt 400 000 eurot, sõitis kurvis kraavi kõigest pool kilomeetrit pärast sadamast väljumist.

Transpordiettevõttest, mis veab Mercedese sõidukeid oma emafirma Major Holdingu autokauplustele, ei soovinud laupäevast õnnetust kommenteerida. „Me ei saa midagi öelda, sest Eesti Politseist ei ole meile veel mingisuguseid teateid laekunud,” öeldi ettevõttest.

Major Auto koduleheküljelt ilmnes, et Mercedese sõiduautosid müüakse selles ettevõttes hinnavahemikus 24 000 – 173 000 eurot.

Põhjasadama turvajuhi Jaanus Ilumetsa sõnul võis juhti pimestada päike, mistõttu ta ei pruukinud mees kurvi näha. Juhil tuvastatud joobeseisundit nimetas aga Ilumets ebatavaliseks. „On väga ebatavaline, et nii kalli kaubaga kraavi sõidetakse ja veelgi ebatavalisem on, et juht oli joobes,” ütles Ilumets.

Major Avto Trans valiti Paldiski Põhjasadamast Mercedeste vedajaks tootjafirma poolt. Sadam võtab laevaga saabunud sõidukid vastu, valmistab need treileriga transportimiseks ette ning Ilumetsa sõnul sadama vastutus sellega lõppeb.

„Sadam territooriumile avariis kannatada saanud Mercedesed enam tagasi ei tooda, sest need viiakse kauba omaniku poolt avariipaigast otse Venemaale,” selgitas Ilumets.

Avarii põhjuseks ei saanud Ilumetsa kinnitusel olla veoauto juhi liiga väike puhkeaeg, mis registreeritakse elektroonilise sõidumeerikuga ja mida kontrollib pisteliselt ka politsei.

„Autojuhid saabuvad meie juurde tavaliselt kuni ööpäeva varem ning neil on piisavalt aega puhkamiseks,” rääkis Ilumets. „Iseasi on see, kas nad seda aega tõepoolest ka puhkuseks kasutavad. Kas nad puhkeajal kolleegidega viina võtavad ja enne teele minekut ka reispassi teevad, sadam kontrollida ei saa.”

Kraavi sõitnud auto juhil tuvastati alkoholi tarvitamise tunnused, veokijuht sai ka õnnetuses viga, ütles politsei pressiesindaja Delfile.
Kui autojuhi joove leiab tõesti kinnitust, toob see nii kauba vedajale kui ka sõidukijuhile kaasa suure rahalise kompensatsiooninõude.

„Reeglina on sõidukil kaskokindlustus ja kaubal veosekindlustus, kuid joobes juhtimise korral rakendub sajaprotsendiliselt vedaja enda vastutus,” ütles Lextali advokaadibüroo partner Alar Urm. „Juhile võib see tuua süüdistuse raskes hooletuses ja Eestis ka kriminaalvastutuse.”
Tavaliselt maksab kindlustusfirma kauba omanikule tekkinud kahju kinni, kuid nõuab selle summa sisse õnnetuse põhjustanud ettevõttelt.

„Ettevõtjal on võimaliks kahju omakorda töötajalt sisse nõuda, kuid nii kallihinnalise koorma puhul pole töötaja seda tavaliselt võimeline maksma ja tööandja tegelikult ei saa kahjusummat tagasi,” selgitas Urm. „Kui Nõukogude ajal kehtinud töölepingu seadus piiras töötaja vastutuse keskmise palga suuruse summaga, siis nüüd enam sellist piirangut pole.”