Leedu raudtee võib uue sadama tekkimisest palju võita, sest kujutab endast parimat kaubaveo ühendust saarena tegutseva Kaliningradi oblasti ja Venemaa vahel. Leedu ja Läti sadamad aga peavad muret tundma, sest tõenäoliselt meelitatakse Kaliningradi just neid läbivad kaubavood.
Rohkem kui 20 aastat arutluste objektiks olnud Kaliningradi süvasadama rajamine jõudis nüüd Venemaa valitsuse töölauale, kui seda projekti toetas Venemaa president, kirjutas Kommersant.

Kohalik võim peab juba juulikuuks ette valmistama sadama äriplaani ja selle 1. septembriks valitsusele hindamiseks saatma.

48 miljoni tonnise kaubamahuga sadama üldmaksumuseks hinnatakse ligi 2,8 miljardit eurot. Veerand sadama maksumusest kaetakse riigieelarvest.

Sadamasse kavandatakse 35 miljoni tonnise mahuga konteinerterminal, puisteainete terminal mahuga 4,9 miljonit tonni ja teisigi terminale, teatas tänavuse aasta algul Kaliningradi Kuberner Anton Alihanov.

Oblastivalitsus asus äriplaani välja töötama, kuid ei ole selle tegevuse kohta üksikasju seni avaldanud.

Kalininingradi võidakse ümber suunata seni läbi Läti liikunud kaubavood ning Uralkalia uued tootmismahud.

Üheks uue süvasadama ehitamisel kaasa lööjaks on nimetatud Dmitri Mazepinile kuuluvat ettevõtet Uralhim, mis omab kahte terminali Lätis ja mille Sankt-Peterburgi sadamas asuva terminali võimsused hakkavad ammenduma. Seetõttu on ettevõte valmis Kaliningradi rajama 5 miljoni tonnise võimsusega mineraalväetiste terminali.

Samal ajal suhtuvad mitmed logistikavaldkonna ettevõtjad, kes peaksid kinni maksma lõviosa sadama rajamise kulutustest, projekti skeptiliselt.

Kavandatavale hiiglaslikule konteinerite mahule puudub Kaliningradis vajalik baas, rääkis Kommersandile ühe laevafirma omanik. Tema arvates puuduvad eeldused ka konteinerite edukaks vedamiseks Kaliningradist teistesse Venemaa sadamatesse.

Jantarnõi sadama rajamine osutub põhjendatuks üksnes pärast seda, kui valmivad Ust-Luuga – Kaliningradi liinile ehitatavad parvlaevad, avaldas Infoline-Analitiki juht Mihail Burmistrov. Kuid isegi nende laevade teenindamist arvestades näivad uue sadama kavandatavad tootmismahud kümnekordselt üle paisutatud, sest välismaa kaubaomanike poolset huvi pole märgata.

Hiiglasliku konteinerterminali rajamise järele Burmistrovi sõnul pole samuti vajadust, sest Läänemerel valitseb ilmselge konteinerterinalide võimsuste üle pakkumine.

Tagatud kaubamahtudega välismaa investorite huvi Kaliningradi uue sadama vastu puudub ning Venemaa kaubaomanike jaoks pole logistika korraldamine läbi enklaavi kuigi sobiv.

Jantarnõi nimelise külakese kohale sadama rajamise kava selgus Putini abi Andrei Beloussovi poolt mai keskel presidendile saadetud kirjast, mis rääkis valitsuse ja välisinvestorite kaasamisest.

Sadama elujõulisuse tõestamiseks tuleb näidata teistest Venemaa sadamatest Kaliningradi suunduvate vedude efektiivsust ning arvestada samuti raud- ja maantee ligipääsuteede rajamisega.

Ühtlasi nõutakse, et luuakse mehhanismid, mis vähendavad riske sadamasse kaupade vedamisel läbi Valgevene ja Leedu.