Ettevõte kasvas mühinal. Hawillast sai 1990ndatel esmalt Brasiilia jalgpalliliidu ning Nike'i vahelise sponsorlepingu vahendaja. Siis sai Traffic Groupist juba tõsine tegija - reklaami- ja teleõiguste läbirääkija FIFA suurturniiride osas.

Hawilla hakkas vaatama USA poole. Ta avas kontori Miamis ning aitas luua Põhja-Ameerika jalgpalliliiga frantsiise Floridas ning Põhja-Carolinas. Traffic Groupil oli pangakonto nii New Yorgis kui Miamis ning sinna tuli kümnete miljonite dollarite eest raha Caymani Saartel asuvast ettevõttest, mis kuulus samuti Hawilla.

Mehe tegemised ja kontaktid USAs muutsid ta aga haavatavamaks. See päädis sellega, et nii mees ise kui Traffic Group on end tänaseks erinevates kuriteoepisoodides süüdi tunnistanud. Hawilla on lubanud tagasi maksta ligi 151 miljonit dollarit, sellest 25 miljonit ongi juba tasutud.

Traffic Groupi USA osakonna juht Aaron Davidson on ühtlasi ka Põhja-Ameerika jalgpalliliiga tegevjuht. Temagi on saanud süüdistuse.

Kuidas see kõik toimus?

Lisaks üheksale FIFA kõrgele ametnikule on korruptsiooniskandaali täna kaasatud viis suurärimeest.

Kuid kõik see ei oleks võimalik, kui jalgpallis ei liiguks sellised rahasummad, eriti reklaami ning teleõiguste müügi valdkonnas. FIFA teenis aastail 2011 kuni 2014 70% oma 5,7 miljardi dollarilisest käibest justnimelt meedia- ja reklaamiõigusi müües. Seda 2014. aasta jalgpalli MMile.

FIFA müüb need õigused ettevõtetele, kes neid siis tele- ja raadiojaamadele edasi müüvad. Korruptsioonisüüdistuses seisab, et alates 1991. aastast on selles protsessis antud ohtralt altkäemaksu - vahendajatelt jalgpalliametnikele ning seda ligi 150 miljoni dollari eest. Seda seoses erinevate FIFA maailmameistivõistluste kvalifikatsiooniturniiridega Lõuna- ja Põhja-Ameerikas.

Süüdistuse järgi algas kõik pihta José Hawillast. Mees hakkas 1986ndal aastal tehinguid tegema Nicolas Leoziga, kes oli tol ajal Lõuna-Ameerika jalgpalliorganisatsiooni CONMEBOL (sealne UEFA)  president. Leozist sai hiljem FIFA täitevkomitee liige. Tehingute objektiks olid ülemaailmsed kommertsõigused föderatsiooni korraldatavatele Copa America turniiridele. Nende turniiride populaarsus aina kasvas ning Leoz ja teised CONMEBOLi ametnikd hakkasid ühel hetkel Hawillalt altkäemaksu nõudma. Mehel ei olnud selle vastu midagi.

Altkäemaksu hulka kuulusid ka erinevate USA sporditarvete tootjate sponsorlepingud.

Siis kolis Hawilla USAsse ja hakkas koostööd tegema Jack Warneriga, kes oli toona CONCACAFi president. Tegemist on Põhja-Ameerika, Kesk-Ameerika ja Kariibi piirkonna jalgpalliorganisatsiooniga. Hawilla rääkis läbi ka Charles Blazeriga, kes oli siis CONCACAFI New Yorgis asuv peasekretär. Temagi on end tänaseks erinevates episoodides süüdi tunnistanud.

Hawilla ettevõte Traffic Group tahtis kätt peale saada Gold Cupi kommertsõigustele. See on selle regiooni Copa America. Süüdistuse järgi maksis Hawilla Warnerile ja Blazerile altkäemaksu, et saada selle turniiri õigused 1996st kuni 2003. aastani. See pettus laienes aga ka mujale. Seotud on nii Trinidada ja Tobago, Costa Rica kui ka Nicaragua jalgpalliliidud. Warner oli süüdistuse järgi eriti nõudlik altkäemaksude laekumise osas.

Traffic Groupi USA haru juht Aaron Davidson oli skeemide laiendamises nüüd juba väga oluline roll.

Konurendid ärkasid

Traffic Groupi konkurendid hakkasid peagi mõistma, et selleks, et lepinguid saada, peavad ka nemad altkäemaksu maksma. Üks selline ettevõte kuulus süüdistuse järgi argentiinlasele Hugo Jinkisele ning tema poeg Mariano Jinkisele. Teine jällegi brasiillasele Jose Marguiliesile. Kolmas Argentiinast pärit ärimehele Alejandro Burzaco.

Traffic Group läks 2011. aastal isegi kohtusse, et konkurentide ja jalgpalliametnike tehinguid tühistada.

Traffic Groupi ja CONCACAFi sidemed olid aga väga tihedad. Kui jalgpalliorganisatsiooni juhtimise võttis 2012. aastal üle Jeffrey Webb, siis maksti talle kohe altkäemaksu, et saada endale 2018. ja 2022. aasta MMi kvalifikatsiooniturniiride õigused. Üks Traffic Groupi kauaaegne juhtkonna liige sai CONCACAFi peasekretäriks. Traffic Group sai endale 2013. aasta Gold Cupi õigused ning CONCACAFi Meistrite liiga õigused. Ikka altkäemaksude toel.

„Me kõik lähme vangi"

Aastal 2013 sai CONMEBOLi juhiks Eugenio Figueredo. Traffic Group pani nüüd seljad kokku endiste konkurentidega Burzaco ning isa-poeg Jinkistega ning nad said endale ülemaailmsed Copa America kommertsõigused aastateks 2015, 2019 ning 2023. Lisaks veel ka 2016. aastal toimuva turniiri õigused. Nad maksid selle eest 317 miljonit dollarit. See oli ametlik hind. Ühisfirma nimi oli Datisa.

Datisa sai 35-miljonilise lepingu ka CONCACAFilt.

Kokku maksti kõige selle eest 110 miljonit dollarit altkäemaksu. Tänaseks on sellest summast väidetavalt makstud 40 miljonit.

Eelmisel aastal olid Hawila, Jinkised ja Burzaco koos Miamis toimunud pressikonverentsil, kus avaldati plaanid 2016. aasta Copa America kohta. Tegemist on 100. Copa Americaga. Süüdistuste kohaselt kohtusid mehed pärast pressiüritust, et rääkida altkäemaksuskeemidest.

„Kõik me võime siin valusalt pihta saada," ütles Burzaco teistele. „Me kõik läheme veel vangi."