Investeering tähendab mitut etappi. R-kioski 200 müügipunktist 60 on sise- ning ülejäänud nn luugikioskid. Esimene etapp, mille kohaselt sisekioskites saab kaardiga maksta, valmis selle aasta algul. Kaardiga saab maksta ka kõige väiksema ostu eest, makse alampiir R-kioskil puudub.

Peamise muudatusena tahab R-kiosk aasta lõpuks luua ühtse kassasüsteemi nii, et üks online-süsteem ühendab kontori ja 200 müügipunkti. Süsteemid on juba välja valitud, räägib R Kiosk Eesti tegevdirektor Mart Relve, ning esimese kvartali jooksul käivitub pilootprojekt.

Ost mugavamaks

Eesmärk on muuta ostutehing klientidele ja töötajatele mugavamaks. Ostetava eseme kassasse toksimise asemel on tulevikus kaupadel vöötkood. Müüjale läheb lihtsamaks nii müümine kui ka inventuuri tegemine. Süsteem võimaldab ka kaardimakset, eraldi terminali pole kioskisse enam vaja.

Miks teeb üle kümne aasta Eestis tegutsenud R-kiosk alles täna sellise investeeringu? ?Plaanitud on juba mitu aastat, aga seal oli kaks probleemi,? räägib Relve.

Esiteks on ühitamine keeruline.

R-kiosk asub ka Soomes, Lätis, Leedus, Tšehhis, kus ühtne süsteem enamasti puudus. Ainsana töötas see Soomes, kus samuti vanu süsteeme välja vahetatakse.

Kioskite arvul lagi

?Teiseks raha,? loetleb Relve. Kuni 2002. aasta lõpuni tegeles R-kiosk laienemise ehk uute kioskite loomisega. ?Ka täna kasvatame pidevalt müüki ja kasumit, kuid rohkem rõhume kvaliteedile,? räägib juht. Kioskite arv enam ilmselt kuigivõrd ei suurene, küll suletakse luugikioskeid ning avatakse nende arvel mugavamaid sisemüügikohti.

Relve nimetabki R-kioskeid mugavuskauplusteks. Loogika kohaselt ostab inimene hädavajaliku kauba pigem sisekioskist kui suurest kaubanduskeskusest. Sisekioskite arvu suurendamist tingib teisalt ka 2003. aastal jõustunud alkoholi müügikeeld välikioskites.

Kett areneb

R-kioski peakonkurentidena nimetab Relve supermarketeid ehk jaekaubandusturgu. Kuigi R-kiosk võtab sellest turust viimastel aastatel stabiilselt 3-4%, võib firma uhkustada suurima müügikohtade arvu ja 23 miljoni ostukontaktiga aastas.

Kett areneb. Möödunud aasta tegevuskasumit õnnestus varasemaga võrreldes kahekordistada ning ka järgneval paaril aastal on oodata käibe kasvust kiiremat kasumikasvu.

Uue kassasüsteemi juurutamisel kujuneb üheks raskuskeskmeks ligi 600 töötaja koolitamine. Müüjad asuvad üle Eesti laiali ning uue süsteemiga kohandamine võtab aega. Relve sõnul püüab ta ka ise reaalse müügitööga end kursis hoida. Näiteks leppisid kontoritöötajad omavahel kokku, et käivad kord aastas ühe päeva R-kioskis müümas.

Suur kontsern

Emafirma Soomes

?? R Kiosk Eesti kuulub Soome kaubanduskontserni Rautakirja Oy ühele meediakontserni Sanoma WSOY tütarettevõtetest. Rautakirja kontserni tütarettevõtete tegevusalade hulka kuuluvad peale kioskikaubanduse raamatukaubandus, ajakirjanduse hulgimüük, toitlustus, meelelahutus ja internetikaubandus.

?? Eestis tegutsevad Rautakirja tütarettevõtetena lisaks R Kiosk Eestile ka raamatukaupluste kett Apollo Raamatud, ajakirjanduse hulgimüüja Lehepunkt, filmilevitaja ning kinode Coca Cola Plaza, Kosmos ja Ekraan operaator MPDE ning Videoplaneti kauba-märgi all videoleviga tegelev V & K Holding.

?? Lähiriikides on Rautakirja kontserni kioskikaubandusega tegelev haru esindatud kaubamärkidega R-kiosk ja Veikkausrasti Soomes, kaubamärkidega Preses Apvieniba ja Narvesen Lätis ning kaubamärkidega Relay, M-Trafik ja R-kiosk Tšehhis.