Raamatute tuleviku teemal mõlgutab Dipri trükikeskkonna uute teenuste juht Karl Martin Sinijärv


Eestis on kogu aeg mingi mure. Nõnda ka raamatumaailmas. Lugeja meelest on raamat kallis, autori meelest on honorar väike, kirjastaja meelest pole ostjaid ollagi, trükkija meelest on tiraažid olematuks kahanenud, raamatumüüjal kuivab käive kokku, e-raamatute tegija jaoks ei taha turg tekkida, lugemiskeskkond ei tõmba piisavalt lugejaid ja nii edasi. Ühesõnaga häda ja viletsus.

Õnneks saab iga häda ja viletsust vaadata ka teise nurga alt, uusi võimalusi pakkuvana. Väidan, et kuigi kurtjatel on igaühel omast kohast õigus, oleme jõudnud vähemalt tehnoloogilises mõttes murdepunkti, kus on võimalik ühiselt tegutsedes luua kõigile kasu toov sünergia. On selge, et eestikeelseid lugejaid hüppeliselt juurde ei tule. Ent väikesel turul tuleb seda arukamalt toimetada. Olukord, kus ühest küljest kuhjuvad laojäägid ning kirjastajatel seisab miljoneid eurosid toodetud, ent müümata raamatute all ning teisest küljest on paljud head raamatud lõplikult läbi müüdud, sest juurde trükkida on suur raharisk — see on tobe olukord. Samuti on selge, et üha suurem osa lugemismaterjali kolib teabeseadmetesse (millal kasutasite viimati telefoniraamatut või paberentsüklopeediat?) ning paberraamatuid, millele kulutada oma raha ja riiuliruumi, valitakse üha täpsemalt. Väheste vana kooli bestsellerite kõrval teevad raamatuturul ilma üha enamad uued ja väikesed nimed ja nimetused. E-lugemiskeskkonnad toimivad suurepärase tutvumismaailmana — sadat sirvid, kümmet loed, ühe ostad omakski.

Seotud lood:

Oleks loogiline, et kõik need võimalused oleksid omavahel seotud: loed lugemiskeskkonnas, klikid otse müügikeskkonda, kui seal selgub, et paberraamat otsas on, trükitakse vajadusel kohe lisa. Niisamuti muutuvad ühtäkki kättesaadavaks tuhanded teosed, mida seni tulnud tikutulega mööda antikvariaate ja väljamüüke taga otsida. Lihtne ja loogiline. Eeldab õige pisikest mõtteviisi muutust. Õnneks on optimism skeptitsismile alati ära teinud. Eelmainitud muretsejad moodustavad tegelikult ühise väärtusahela ning võiksid mu meelest headmeelt tunda, et edenev aeg mõned mured lahkesti rõõmudeks pöörab. Uus tehnoloogia on alati toonud kaasa uue toimimise ning muutnud ka mõtlemist. Tehnoloogia on valmis — kas ka vaim?

Ainult tehnoloogia peale muidugi lootma jääda ei saa. Ka kõige targem masin seisab nurgas nagu nui, kui keegi temaga midagi peale hakata ei oska. Seepärast tegime Dipris otsa lahti ja hakkasime läbi rääkima teiste trükikodade, edumeelsete raamatumüüjate ja kirjastajatega, e-raamatutegijate ja mõnegi muu kirjasõnaketi osalisega. Eesmärgiks see, et lugejale ja ostjal oleks mugav ja lihtne ning kõigil kuluks vähem aega ja raha. Väljend „läbi müüdud“ on nii kahekümnes sajand — hea kirjandus pole vorst, et halvaks läheb. Seni on me mõtted küll vaid head vastukaja ja kaasamõtlemist leidnud. Kes tahab edasi mõtelda ja ühes tegutseda, kirjutagu mulle lahkesti kms@dipri.ee ja hakkab juhtuma!