Viimase aja uus tandem maksuvaldkonnas on sõiduauto vs kaubik. Debatis autode maksumuudatuste kohta kõlab automüüjate üleskutse, mis justkui lubaks maksudest pääsemist: „osta kaubik, mitte sõiduauto“ ja leidub parastajaid, kelle arvates on riik sellega valearvestuse teinud.

Suures tuhinas osta ettevõttele sõiduauto Porsche Cayenne asemel hoopis kaubik Porsche Cayenne on jäetud kahe silma vahele, et sõidukite kategooriatele kehtivad erinevad maksustamise tingimused.

Jah, automüüjad on rõhunud sellele, et detsembris jõustunud käibemaksumuudatused puudutavad ainult sõiduautosid ja mitte kaubikuid (N1 kategooria), mis tähendab, et N1 kategooria sõidukitele ehk kaubikutele käibemaksuseaduse muudatus ja sellega seonduv maksuarvestuse erisus tõesti ei kehti. Ei saagi kehtida, sest muudatus puudutab sõiduautosid ja me ei ole kunagi teisiti mõelnud ega kavandanud.

Kui ettevõttele kuuluvat sõiduautot (ehk M1 kategooria) kasutatakse eratarbimises, siis on see erisoodustus ja saadud hüve kuulub maksustamisele. Eratarbimises kasutamisel lisanduvad tulumaks ja sotsiaalmaks.

Sõiduauto(M1) puhul on erisoodustuselt võimalik tasuda maksud maksimummääralt (256 eurot) ja teha piiramatul hulgal erasõite või siis pidada sõidupäevikut ja tasuda maksud vastavalt läbitud kilomeetritele. Ettevõttele kuuluva sõiduauto Porsche Cayenne kasutamisel eratarbeks tuleb seega maksta maksud erisoodustuselt, kokku kuni 169,90 euro ulatuses.

Kui Porsche Cayenne on registreeritud aga kaubikuna, siis on erisoodustuse hinnaks auto kasutamise turuhind, mitte sõiduautodele ettenähtud arvestuslik 256 eurot. Kaubiku turuhinna arvestamisel võetakse aluseks sarnase sõiduki rentimise hind turutingimustel.

Arvestades, et kaubik Porsche Cayenne’i rendihind on terveks kuuks rentimisel umbes 75 eurot päevas, siis kuine renditasu oleks kokku 2250 eurot. Sellelt arvestatud erisoodustuselt tuleb maksudena tasuda seega 1490,63 eurot.

See on peaaegu kümme korda rohkem kui sõiduauto Porsche Cayenne’ilt. Näiteks Peugeot 208 puhul oleks erinevus kahekordne – sõiduauto pealt tuleks kuus tasuda 169,90 eurot, kaubiku pealt 318 eurot (rendihind 16 eurot päevas).

Lisaks erisoodustuse erinevale arvestamisele on oluline meeles pidada, et sõiduauto pealt enam omatarvet ei teki. Kaubiku puhul kehtib jätkuvalt omatarbe maksustamine käibemaksuga, mis teeb kaubikuga erasõitude tegemise eeltoodust veelgi kallimaks.

Kui on soetatud kaubik (N1 auto) ja sellelt sisendkäibemaks maha arvatud ning seda kasutatakse eratarbimises, loetakse eratarbimine omatarbeks ja sellelt tuleb ka käibemaks maksta.

Kõlava nimetusega kampaaniad a la „sõida sellega kasvõi presidendi vastuvõtule“ on sisuliselt pooltõed, millega proovitakse potentsiaalset klienti veenda ostu soodsuses.

Jääb mulje, justkui kaubikut ostes käibemaksu enam üleüldse tasuma ei pea ja ka erisoodustuse maksustamise reeglid ei kehti. Mulje on paraku petlik. Ost võib ju isegi soodne olla, kuid kaubiku kasutamine erasõitudeks on üheselt käsitatav omatarbena ja kuulub käibemaksuga maksustamisele, ka erisoodustuselt kuuluvad maksud maksmisele.

Seega, sõiduautode valmistamist ja ümberehitamist kaubikuteks ei saa takistada, kuid siis tasuks läbi mõelda ka kõik muud kaasnevad aspektid, millest reklaam ei räägi.