Veel 2014. aastal oli laevatehastel üle maailma 25 tellimust ristluslaevadele, nüüd on neid 67. neile lisanduvad veel optsioonilepingud, eellepingud ja laevade uuendamised.

Lisaks ristluslaevadele on tellitud 90 suurt reisiparvlaeva ning ehitamisel on ka väiksemaid parvlaevu, Ro-Ro laevu, tankereid ja jäämurdjaid. Samal ajal on kaubalaevade turg madalseisus, seda pidurdavad madalad prahihinnad ja ka odav nafta - reederitel puudub stiimul uusi keskkonnasõbralikumat kütust kasutavaid laevu tellida.

Kokku on kogu maailma laevatehastel tellimusi uuringufirma Clarkson Research andmeil ligi neli tuhat. 1790 ehk tubli kaks viiendikku uutest laevadest ehitab Hiina, Jaapanist on tellitud 895, Lõuna-Koreast 533 ja Filipiinidelt 88 laeva. Aasia riikide järel on suurim laevaehitaja Brasiilia 68 laevaga.

Venemaa ehitab 42 laeva, Rumeeniast ja Horvaatiast on tellitud kummastki 40 laeva. Soome laevaehitajatel on tellimusi 11 laeva valmistamiseks ja Soome suur ristluslaevade ehitaja Meyer Turku on ka üks kõige pikemalt tööga kindlustatud tehas - tellimusteregister ulatub aastani 2024. Lõuna-Korea laevaehitajale STX kuuluvas tehases Prantsusmaal on tellimusteregister kõige pikem: aastani 2026.

Kauppalehti toob näite, et Viking Line'i äsja Hiinast tellitud uus reisiparvlaev poleks niipea mahtunud Turu tehase tellimusraamatusse. Küll oleks see mahtunud kahe teise suure Soome doki, Rauma ja Helsingi tellimusraamatusse, kuid hiinlased võitsid ennekõike odava hinna pakkumisega. Nüüd on merendusringkonnad ootusärevad kuidas Xiamen Shipbuilding tellimusega hakkama saab, sest Hiinas pole seni suuri ristluslaevu ehitatud.

Soome riikliku ekspordiagentuuri Finpro meretööstuse osakonna juht Ulla Lainio ütles Kauppalehtile, et kasvu nähakse jätkuvat veel kümme aastat. Finpro andmeil on Soome meretööstus lisaks Soomes ehitatavale 11 laevale osaline üle maailma 200 laeva ehitamises. Laevadele tarnitakse masinaid, tõukureid, kaableid, juhtimissüsteeme jm.

"Soomlaste selged plussid on maailma suurimate ristluslaevade ja reisiparvlaevade projekteerimine, võtmed kätte -tarneks võimelised ala tippfirmad ning üle tuhande allhankijaga tugivõrgustik," rääkis Lainio ajalehele.

Samas on Soome meretööstusel puudus töötajatest: näiteks projekteerimisfirma Elomatic Marine annaks kohe tööd 40 inimesele Helsingis, Turus ja Gdanskis.

Ka laevade ehituse Hiinasse kolimine ei tähenda Euroopa meretööstusele tööst ilma jäämist: Hiina dokid peavad importima kuni 80 protsenti suurte ristluslaevade komponentidest.