Reklaamifirma Can Creative OÜ ja ligikaudu 64 000 Eesti tudengit koondav Eesti üliõpilaskondade liit arutasid mullu liidu valimiskampaania “Ära lase ennast koorida” korraldamist.

“Slogan oli üliõpilaskondade liidu poolt. Meie hakkasime sellele otsima visuaalset lahendust,” rääkis Can Creative juht Kristo Rosenvald. “Et kliendil oli väga kiire, asusime kohe tööle ning hinnapakkumist ma esitada ei jõudnudki.”

Can Creative pakkus välja lahenduse, kus vaid teklit riietusesemena kasutava tütarlapse kätelt koorub nahka, ent sai seejärel kliendilt teate koostöö katkestamise kohta. “Kahjuks oleme otsustanud teenusest loobuda, kuna ei näe selle idee kasutuskõlblikkust ja seost meie kuvandiga üliõpilaskonnast,” teatas liit.

“Mõtlesin, et mis seal ikka: kui ei sobi, siis ei sobi. Olin asja juba unustanud, kui umbes kuu tagasi avastasin liidu veebilehelt sama lahenduse,” lausus Rosenvald.

Materiaalset kahju ei pea Can Creative oluliseks. “Nali on pigem selles, et korraldatakse kampaania koorimise vastu, aga nende endi tegevus just sinna kanti kisubki. Selles valguses on asi päris irooniline,” märkis Kristo Rosenvald.

Üliõpilaskondade liidu juhatuse esimees Eimar Veldre teatas aprilli algul reklaamifirmale, et nende eskiisi kampaania puhul ei kasutatud, ning juhtis tähelepanu asjaolule, et Can Creative ei küsinud mullu töö eest tasu.

Samuti märkis Veldre, et intellektuaalse omandi kaitse ei laiene ideedele ja kontseptsioonidele. Eesti Päevalehega vesteldes jäi Eimar Veldre oma seisukohtade juurde.

“Kampaania visuaali ei teinud Can Creative, vaid üks teine kunstnik. Kui jutt on koorimisest, siis kui palju neid lahendusi ikka olla saab?” leidis Veldre.

Eesti üliõpilaskondade liidu kommunikatsioonijuht Tarmo Seliste selleaastase kampaania teostajat ei avaldanud. Küll aga tunnistas ta, et kunstnikuga arutati läbi kõik varasemad eskiisid. “Idee kooritavast tudengist tuli meie eelmiselt juhatuselt,” väitis ta.

Aasta tagasi Can Creativega suhelnud endise liidu aseesimehe Ivar Veskioja mobiiltelefon oli reedel välja lülitatud.

Reklaamiagentuuride liidu president Agne Puusaar lausus, et kui lepinguid ei ole sõlmitud, siis on tagantjärele õiguse saamine keeruline.

“Mina selle juhtumi kohta hinnangut anda ei taha, sest siin on sõna sõna vastu. Nagu teistegi ärivaidluste puhul, saavad ka siin lahenduse anda ainult juristid,” ütles Puusaar.

“Kindel põhimõte on siiski see, et idee saab kliendi omandiks alles siis, kui ta on selle eest tasunud,” lisas reklaamiagentuuride liidu juht.

Suuri reklaamiagentuure koondavas liidus ei ole viimase poole aasta jooksul kliendipoolseid intellektuaalse omandi vargusjuhte arutatud.

“Kui selline probleem ongi tekkinud, siis on üldjuhul õnnestunud kliendiga asjad ikkagi ära klaarida,” lisas reklaamiagentuuris Division kliendisuhteid juhtiv Puusaar.

Division jälgib väga täpselt, et suhted klientidega oleksid paberil dokumenteeritud.

“Enne kui meie töö välja anname, peab olema selge, kui palju ning millal selle eest makstakse,” sõnas Agne Puusaar.