AS Reola Gaasi juhatuse liikme Allan Pohlaku sõnul on innovaatilise LNG kütuse jõudmine Eestisse märgilise tähtsusega.

„LNG on uus alternatiivne vedelkütus, mille kasutamine on tänu majanduslikule kasulikkusele ja keskkonnasäästlikkusele rasketranspordi sektoris tõusev trend paljudes Euroopa riikides, sealhulgas Eestis. Lisaks on LNG kütusena praktiline ka seetõttu, et seda saab transportida kõikjale mobiilselt, vajamata gaasitorusid. Kui seni on LNG-st Eestis peamiselt räägitud terminali ehitamise vaidluste kontekstis, mis võib mõjuda kasutaja seisukohast üsna abstraktse teemana, siis tänu esimesele LNG-tanklale ja esimesele LNG-bussile Tallinnas pole LNG peatselt enam müstiline ükssarvik, millest kõik räägivad, aga keegi pole kokku puutunud,“ ütles Pohlak.

LNG, mis leiab kasutust eelkõige rasketranspordi kütusena, on tänu keskkonnasäästlikkusele ja majanduslikule kasulikkusele väga levinud USA-s ja Hiinas. Euroopas on LNG veel suhteliselt uus, kuid jõuliselt arenev kütuseliik.

„Eesrinnas on Rootsi, Hispaania, Holland ja Suurbritannia, kus avatakse järjest üha uusi LNG-tanklaid. Ka Ida-Euroopas ollakse LNG võimalusi kiiresti avastamas. Näiteks Varssavi tänavatel hakkab tänasest sõitma 35 uut LNG-bussi. Meie oleme esimesed selle bussi maaletoojad Eestis. Pärast läheb sama buss siit testimiseks Slovakkiasse ja Ungarisse, samuti tunnevad huvi Saksamaa ja Leedu. LNG suunas vaatavad tõsiselt ka raskeveokite omanikud, kommunaalteenuste osutajad ja laevafirmad,“ rääkis Pohlak.

Lähinädalatel katsetatakse esimest LNG-bussi koostöös Tallinna Linnatranspordi ja MRP Linnaliinidega erinevatel Tallinna liinidel. 12-meetrine LNG-buss Solbus Solcity 12 on madalapõhjaline ning mõeldud sõitmiseks linna- ja linnalähiliinidel. Bussis on reisijatele 26 istekohta, 80 seisukohta ja üks ratastoolikoht. Majandusliku kasulikkuse kõrval aitavad LNG-gaasil töötavad bussid ka oluliselt vähendada õhusaastet. Autobussi veeldatud maagaasil töötav mootor vastab Euro 6 nõuetele.

LNG-buss jõudis Eestisse mitu aastat väldanud eeltöö tulemusel, mille ühe vaheetapina testis Reola Gaas koostöös ühistranspordiliinide operaatorite Tarbusi ja MRP Liinidega mullu pooleteise kuu jooksul surugaasil (CNG) liikuvat autobussi Solbus.

„Nii CNG kui ka LNG on mõlemad majanduslikult tasuvad ja keskkonnasäästlikud kütused. Peamine vahe seisneb lihtsustatult selles, et LNG kütust tarbiv sõiduk on kergem – kui CNG on aurulisel kujul ning surutud eraldi suurde ballooni, mis asub „küüruna“ katuse peal, siis vedelas olekus LNG lastakse bussi tagaosas asuvasse paaki. LNG-buss on üldse kõige kergem metaangaasil sõitev buss,“ kirjeldas Pohlak.