Nii on asjakohane, et riik loob ja peab üleval Eestisse lendamise võimalusi ehk näiteks lennujaama, kuid lendude opereerimine võiks jääda erasektori kanda. Sama kehtib ju ka merel, kus riigile kuuluvad sadamad, kuid sadamate vahel liiguvad erafirmad. Nagu ka raudteel.

Eesti valitsus, eesotsas majandusminister Juhan Partsiga, on otsustanud aga kogu mudeli ümber pöörata. Tänavu võttis riigifirma Elron üle reisirongide opereerimise. Kummastav detail, et riigistamisele läksid just veod, samas kui taristu jäi endiselt eravaldusesse, jäi tähelepanuta!

Ka Estonian Airi tagasiost SASilt jälgib sama mustrit, kus lennu tingimuste loomise asemel panustatakse riigikapitalismi. Järgmisena on plaanis üle võtta ka hästi ja tõrgeteta toimiv saartevaheline praamiliiklus. Ärileht kirjutas septembris, et Juhan Parts leidis päästerõnga praamide riigistamiseks: kavas on lisada mandri ja suursaarte vaheline parvlaevaühendus hädaolukorra seaduses kirjas olevate elutähtsate teenuste nimekirja.

Kui samast argumendist lähtuda ja veidi liialdada, võiks järgmisena tulla majandusministeeriumist ettepanek riigistada Eesti suurim börsifirma Tallink. On ju Tallinna-Helsingi praamiühendus kordades saartevahelisest olulisem - sellel liinil liiguvad kümned tuhanded eestimaalased Soome tööle ja tagasi ning sajad tuhanded soomlased pööritavad oma raha Eesti majandusse. Unenäos võiks ju riigifirma Tallink kasumivõrra odavamat teenust pakkuda?! Juba võrdleski rongifirma Elroni juht Andrus Ossip ettevõtte tipptunde Tallinna-Helsingi laevaliiniga. Seda teed jätkates saab aga unenäost košmaar.

Usun, et riigistamise plaanijad lähtuvadki õilsatest eesmärkidest. Eelkõige maksumaksja kasust: tihendada liiklust, alandada hinda, tõsta teeninduskvaliteeti, vähendada dotatsioone. Paraku kipub saldo olema negatiivne - Estonian Airi odavat laienemisfiaskot helbime veel aastaid, Elroni küündimatu rongiliikluse start pigem peletab rongilt (tegu on seejuures mitte nullist alustanud, vaid 15 aastat lähirongiliiklust opereerinud ettevõttega) ja mis saartevahelisest praamiliiklusest riigistamisel saab, ei julge praegu mõeldagi. Võtaks veidi hoogu maha. Kõik unenäod ei tööta ilmsi.