Reklaamiseaduse eelnõu eilsel arutelul hääletas Riigikogu eelnõusse parandusettepaneku, mille kohaselt keelustatakse tubakatoodete reklaam Eestis täielikult.

Riigikogu esimehe Toomas Savi ja majanduskomisjoni esimehe Tiit Made parandusettepaneku poolt oli 39 ja vastu 8 Riigikogu liiget.

Reklaamiseaduse peab Riigikogu vastu võtma veel selle istungjärgu jooksul ning seadus jõustub 1. jaanuarist 1998.

Made hinnangul väärib vähemalt katsetamist, kas tubakareklaami keelustamine vähendab suitsetamist. "Kui ei vähenda, siis reklaamime edasi," ütles Made.

Põhilise probleemina tõstsidki Riigikogu liikmed reklaamiseaduse eelnõu teisel lugemisel esile tubakareklaami mõju lastele ning paljud leidsid, et need reklaamid tuleb keelustada.

Tubakareklaamist said reklaamitegijad seni aastas kasu üle 10 miljoni krooni.

Eelnõu menetlenud majanduskomisjoni hinnangul võiks siiski jätkata tubakatoodete reklaamimist. Majanduskomisjoni liikme Mihkel Pärnoja väitel reklaami ja kasutamise vahel otsest seost pole. "Suitsu ostetakse reklaamist hoolimata. Keelatud on ju ka narkootikumide reklaam ja kasutamine, kuid ikkagi suureneb järjest nende tarvitamine," lausus Pärnoja. Ta lisas, et kui keelustada reklaam, kaob ka võimalus teadvustada tubaka kahjulikkust.

Seaduse eelnõu kohaselt on keelatud reklaamida ka alkoholi lasteaedade ja koolide läheduses, kuid konkreetsetes meetrites on mõiste "lähedus" määratlemata. Keskfraktsiooni liige Aino Runge nentis, et seetõttu võivad rahapuuduses vaevlevad kohalikud omavalitsused sellele sättele nn läbi sõrmede vaadata.

Pärnoja tunnistas, et eelnõu praegusel kujul on see tõepoolest puhtalt omavalitsuse südametunnistusele jäetud. "Omavalitsused on rahva hulgast valitud ja päris vastuollu nad kohalike inimeste soovidega minna ei saa," lisas ta.

Pärnoja sõnul on mitmed alkoholi- ja tubakareklaamist huvitatud isikud püüdnud majanduskomisjoni mõjutada. "Nad soovivad meiega kohtuda ja esitavad oma seisukohti, kuid loomulikult on huvigruppide seisukohad erinevad ning meie oleme püüdnud kompromisse leida," ütles Pärnoja. "Kellegi huvid pole selles eelnõus enim esindatud."

Alkoholi võib eelnõu kohaselt reklaamida õhtul kella üheksast hommikul kella seitsmeni. Keelatud on alkoholireklaam lisaks koolide ja lasteaedade lähedusele ka ajakirjandusväljaannete esi- või tagaküljel, kinos, teatris, staadionil ja ühissõidukites.

Majanduskomisjon saatis reklaamiseaduse eelnõu kolmandale lugemisele ja parandusettepanekuid saab teha 20. maini.

KRISTI MALMBERG