Riigikogus teisel lugemisel olev reklaamiseaduse eelnõu keelustab sigaretireklaami ajakirjanduses ja paneb kogu vastutuse reklaamide sisu eest selle levitajale. Piirangutest ärevaks muutunud ajalehtede väljaandjad kogunevad täna nn hädaistungile.

Valitsuskoalitsiooni kuuluvad erakonnad tegid reklaamiseaduse eelnõusse täiendusi, millega panevad vastutuse reklaami sisu eest levitajale. Samuti keelustatakse seaduseelnõus igasugune tubakatoodete reklaam ajalehtedes.

Keelu jõustumisel kaotaksid ajalehed sadu tuhandeid kroone. "Keegi pole veel üheselt tõestanud, et tubakareklaam ajalehtedes suurendab suitsetajate arvu," ütles Eesti Ekspressi väljaandja Hans H. Luik.

Raadio KUKU direktor Rein Lang ütles Baltic News Service-ile, et Riigikogu parandusotsus panna reklaamide eest vastutama levitaja võib eraajakirjanduse välja suretada. "Reklaami sisu kontrollimiseks on vaja luua eraldi talitused," märkis Lang. "Kui keegi toob näiteks lehte kuulutuse, et müüb korras Moskvitshi, siis peab reklaami levitaja ehk ajaleht kontrollima, kas auto on ikka korras või mitte. Kontrollimata reklaami ei tohi väljaanne avaldada ja kokkuvõttes viib see eraajakirjanduse, mille ainus tuluallikas on reklaam, väljasuremiseni," märkis Lang.

Postimehe vastutav väljaandja Mart Kadastik ütles Baltic News Service-ile, et Riigikogu säärane käitumine oli täiesti jabur. Tema sõnul oli see täiesti ebaprofessionaalne parandus, millega Riigikogu täiskogu võtab endale vastutuse valdkondades, mida ta absoluutselt ei jaga. "Terve mõistus võiks töötada ka ilma Euroopa Liidu direktiivideta," märkis Kadastik. "Igal juhul ei kavatse me sellise otsusega leppida."

Riigikogu majanduskomisjoni liige Mihkel Pärnoja ütles, et majanduskomisjoni parandusettepanekud, et reklaami sisu eest peaksid vastutama nii selle tellija, levitaja kui reklaamiagentuur, ei leidnud Riigikogu toetust. Pärnoja sõnul leiab komisjon, et valeandmete eest peab vastutama ikkagi tellija. "Vahendaja ja reklaamiagentuur peavad vastutama muudes seadustes ette nähtud nõuete täitmise eest," tähendas ta.

Kadastiku sõnul hakkab täna Riigikogu otsust arutama Ajalehtede Liit. "Tahame konkreetselt teada, kes sellise ettepaneku taga on, sest sellise otsusega jõuti reklaamiseaduse eelnõuga uuesti ummikusse," sõnas Postimehe väljaandja.

MART LUIK