Parlament võib järgmisel nädalal kinnitada uue riigikontrolli seaduse, millega riigikontroll saab ülesande auditeerida ka kõiki avalik-õiguslikke juriidilisi isikuid.

“Tööga peale hakata oleks vaja kiiresti, pidades silmas kasvõi ETV juhtumit,” ütles Eesti Päevalehele riigikontrolör Juhan Parts.

Riigikontroll on senini saanud avalik-õiguslikke institutsioone kontrollida nende volituste piires, mis on kirjas vastavates seadustes. Näiteks ETV puhul on kontrollimise aluseks ringhäälinguseadus.

Riigikontroll soovib Partsi sõnul, et avalik-õiguslike ja eraõiguslike isikute iga-aastase auditi teeksid eraaudiitorid.

“Nende töö põhjal saame hinnata omapoolse auditi läbiviimise vajadust,” lausus Parts. “Loodetavasti juba sügisel tahame välja tulla selliste isikute iga-aastase auditi ulatuse laiendamise ettepanekuga.”

Reformierakondlase Kalev Kuke sõnul ei saa ühe vitsaga lüüa erineva eesmärgi ja staatusega loodud avalik-õiguslikke isikuid. “Edaspidi kontrollitakse näiteks rahvusooperit kui ka Eesti Panka riigikontrolli seadusega ja seda tulenevalt majandusliku otstarbekuse kriteeriumist,” rääkis Kukk.

“Otstarbekusest lähtudes peaks rahvusraamatukogu selle asemel, et Brockhausi osta, ostma järjekordse komplekti Eesti Nõukogude Entsüklopeediat,” lausus Kukk.

Külalissolistide tasustamine Estonias omandaks selle seaduse valguses juba tõeliselt musta stsenaariumi, lisas ta.

Kuna koalitsiooninõukogu pidas vajalikuks riigikontrolli ametnike eripensionide kärpimist, katkestas riigikogu sel teisipäeval paranduste sisseviimiseks eelnõu arutelu.

Mitmed riigikogu liikmed on pidanud riigikontrolli funktsioonide laiendamist põhiseaduse vastaseks. Põhiseaduse järgi kontrollib riigikontroll vaid riigi-asutuste, riigiettevõtete ja muude riiklike organisatsioonide majandustegevust.

Põhiseaduskomisjoni nimel eelnõu kaitsva mõõduka Ivar Tallo kinnitusel on seadus põhiseadusega kooskõlas ja arvestab üldist Eesti seaduseloome arengut. “Põhiseadus on jäänud kahjuks natuke ajale jalgu jäänud,” lausus ta.

Tallo avaldas kahetsust selle üle, et põhiseaduse raamid ei võimalda suurendada kohalike omavalitsuste kontrolli ulatust.