Mõni aeg tagasi tegi Mart Laar Statoili uue biokütuse esitlusel avalduse, et Eesti riik võiks hankida tavalise mootoriga autode asemele biokütust kasutavad sõidukid.

See vähendaks keskkonna reostamist ja sõltuvust Venemaalt sisseveetavast naftast.

Võtmerollis olevad ministrid ei soovi ise keskkonnasäästlike sõidukitega tegelda, vaid soovitavad neid kohalikele omavalitsustele.

“Rootsi alustas biokütuste rakendamist ühissõidukitest ning seda on edasi laiendatud sõiduautodele,” ütles majandusminister Juhan Parts. “Nagu iga uue tehnoloogia puhul, kulub teatud aeg plusside ja miinuste ilmsiks tulekuks ning lähemad aastad näitavad tänaseks väljatöötatud lahenduste läbilöögivõimet turul.”

Rahandusminister Ivari Padar avaldas uuele lahendusele põhimõttelist toetust, kuid lisas ka terve hulga vastuargumente. Liiga vähe tanklaid, autode kõrgem hind ja mõnevõrra suurem kütusekulu nullivad Padari hinnangul uue tehnoloogia eelised.

“Biokütus iseenesest ei ole keskkonnasõbralik, kui ei arvestata ega piirata selle tootmiseks kasutatud ressursse,” selgitas Padar. “See tähendab näiteks, et kütuse transpordil pole kasutatud naftajõul töötavaid tankereid ning kütuse valmistamisel kasutatava suhkruroo või vilja tootmisel pole kasutatud nafta baasil toodetud väetisi.”

Saladuseks jäi Tallinna valitseva Keskerakonna juhti Edgar Savisaare arvamus biokütustest, mida võiks kasutada linnaliinibusside ohtlike heitgaaside vähendamiseks. Artikli valmimise ajaks ei jõudnud Savisaare vastus toimetusse.

Auto maksab rohkem

Statoili biobensiiniga sõitev auto maksaks tavaautost kaks-kolm protsenti rohkem. Samal ajal tuleb maksusoodustuste tõttu biokütuse eest tanklas tasuda tavakütusest 1,5 krooni vähem. Uue kütuse üleilmne mõju seisneb selles, et naftabensiini sisaldab see kõigest 15–20 protsenti, mis vähendaks sõltuvust naftatootjatest ja saastaks vähem õhku. Samuti oleks selline kütus tavabensiinist vägevam ja annaks mootorile suurema jõudluse.

Auto ise maksab rohkem, sest mootoris tuleb kulumise vältimiseks kasutada tavapärasest vastupidavamaid materjale. Samal ajal tohib biokütuse põletamiseks valmistatud mootorites kasutada ka tavabensiini, mis välistab ohu jääda biotanklate vähesuse tõttu tee peale. Statoili esitlusel näidatud biobensiiniga töötavate Saabide kütusekulu automüüjad ei avalikustanud, põhjendades seda tehnoloogia uudsusega.