“Riigil ei ole kohe võimalik juba jäämurdmiseks eraldatud enam kui 100 miljonile kroonile lisa anda ning puuduoleva summa osas käibki praegu jutt vaid suurusjärgust kuni kümme miljonit krooni,” ütles Müller BNS-ile.

Jäämurdja Tor Viking jätkab tööd Soome lahel ning Tallinna Sadama juhtkond on pidanud läbirääkimisi sadamaoperaatoritega täiendavate jäämurdmise kulude ühiste jõududega katmiseks, märkis Müller.

Kolmapäeval täiendavate jäämurdetööde rahastamise plaani teravalt kritiseerinud sadamaoperaatorid soovisid teemat neljapäeval arutada peaministriga, kuid Mülleri sõnul ei jõua peaminister Siim Kallas sadamaoperaatoritega kohtuda, kuna on hõivatud koalitsiooniläbirääkimistega. “Küll on ta aga kursis hetkeolukorraga jäämurdmise osas,” lisas Müller.

Müller ise kohtub sadamaoperaatoritega neljapäeva keskpäeval.

Tallinna Sadam on valmis jäämurdja rendilepingu veeteede ametilt üle võtma, seega on probleemi lahendus Mülleri sõnul täiesti olemas.

“Niivõrd rasked jääolud nagu sel talvel on Eestis selgelt erakorralised. Seetõttu ei ole selles midagi imelikku, et ka sadamates otsest ärilist huvi omavad operaatorid olukorra lahendamisel üheskoos Tallinna Sadamaga õla alla panevad. Meie teada olid suuremad operaatorid sellega ka nõustunud, seetõttu tuli eilne operaatorite liidu avaldus mõningase üllatusena,” märkis Müller.

Sisuliselt on tegemist täiendava jäämurdmisega lisaks riigi tagatule, selleks et laevade teenindamine sadamas oleks kiirem, selgitas peaministri nõunik.

Tallinna Sadama juhatuse esimees Riho Rasmann avaldas intervjuus Päevalehele lootust, et sadam jõuab operaatoritega Tor Vikingi teenuste eest tasumises kokkuleppele ja sadam võtab jäämurdja lepingu veeteede ametilt veel sel nädalal üle.

Sadamaoperaatorite liidu tegevdirektor Ago Tiiman ütles kolmapäeval BNS-le, et valitsus pole operaatoritele mingit ametlikku ettepanekut jäämurde rahastamiseks saatnud ning kavast veeretada Tor Vikingi eest maksmise kohustus erafirmadele saadi teada vaid BNS-i uudise vahendusel.

“Seaduse järgi on veeteede lahtihoidmise kohustuse võtnud endale riik ja mitte kuskil pole öeldud, kuidas kompenseeritakse erafirmadele see, kui ta hakkab täitma riigi kohustust,” lausus Tiiman.

Veeteede amet maksab Tor Vikingi eest praegu päevas 30.000 USA dollarit ehk umbes 440.000 krooni. Sellele summale lisanduvad kulud kütuse ja määrdeainete peale.

Veeteede ameti peadirektor Andrus Maide ütles BNS-ile, et veeteede amet jätkab Soome lahel jäämurdjaga Tarmo ja Liivi lahel Soome jäämurdjaga Protector. Nende kahe jäämurdja töö rahastamist jätkab amet riigieelarve ja valitsuse otsusega eraldatud 107,5 miljonist kroonist.