Eesti Erastamisagentuuri (EEA) endise juhi Jaak Liiviku sõnul loobus riik raha nõudmast, kuna “Rail Estonia süü [tehingu nurjumises] oli väike”, kirjutab Eesti Ekspress.

Tagatist oleks olnud raske nõuda, kuna seda garanteeris mitte tuntud pank vaid Rail Estonia 90-protsendilise omanikfirma World Rail Inc 60 protsendi aktsiate omanik Kingsley Investments LLC.

EEA nõukogu liige Ignar Fjuk ütles Liiviku väidet kommenteerides BNS-ile, et Liivik võiks siis ka selgitada, kes oli süüdi, kelle hoolimatuse, omakasu või ettenägemisvõime puudumise tõttu tehing nurjus.

Fjuki sõnul hindas EEA nõukogu tänavu 28. veebruaril toimunud istungil riske, mis kaasnevad Rail Estoniaga läbirääkimiste lõpetamise ning BRS-iga läbirääkimiste alustamisega poolelioleva kohtuprotsessi kontekstis, mistõttu sellesisulist otsuse eelnõu hääletamisele ei pandud.

“Selles, et riik jääks ilma 25 miljonist kroonisest tagatisest, on süüdi eelkõige Liivik ise, kes kaks päeva hiljem alustas omavoliliselt läbirääkimisi uue pretendendi — BRS-iga,” lausus Fjuk.

Fjuk lisas, et süüdi polnud siiski ainult Liivik ning lõplik selgus küsimuses saabub siis, kui avalikkus saab teada kõigi nende isikute nimed, kes “Maarjamaalt mahitasid ja ehitasid üles Rail Estonia nimelise miraaži”, mis pidi võitma raudtee erastamise lõplike pakkumiste vooru vaid selleks, et hiljem taanduda.

Rail Estoniale tagatise andnud Kingsley Investments LLC oli Rail Estonia põhiomaniku John Orrisoni esindatav ettevõte, mis väidetavalt kuulus logistikaalaste konsultatsioonide firmale Kingsley Group. Kingsley Groupi aastakäive oli 1999. aastal 16 miljonit USA dollarit ning varade maht 1,5 miljonit dollarit ehk eelmise aasta novembri seisuga, mil garantiikiri esitati, ligikaudu 27 miljonit krooni.

Ülejäänud Rail Estonia osanikud olid sümboolsete viieprotsendiliste osalustega USA suurte raudteefirmade hulka kuuluvad CSX Corporationi tütarfirma CSX Europe ning Rail America.

Algselt oligi Rail Estonia nimi CSX Estonia ApS. Esialgse pakkumise tegemise ajal mullu suvel käsitlesid üldsus ning EEA nõukogu CSX Estonia osalemist konkursil kui suure Ameerika raudteefirma kava investeerida Eesti Raudteesse.

Enne lõpliku pakkumise esitamist toimus John Orrisoni juhitud pakkujas omanikevahetus ning ta esitles koos hiljem rahvusvaheliselt tagaotsitavaks kurjategijaks osutunud Antonio Angotti alias Tony Masseiga firma strateegilise investorina Rail America Inc-i, mistõttu ka pakkuja nimi muudeti Rail Estonia ApS-iks.

Lõplikus pakkumises selgus siiski, et mõlema protsessi käigus strateegilise investorina esitletud firma osalus Rail Estonias on vaid viis protsenti ja enamus ettevõttest kuulub läbi World Rail Inc-i sisuliselt eraisik John Orrisonile.

Hoolimata asjaolust, et Rail Estonia pakkumises sisuliselt nõutav strateegiline investor puudus, valis erastamisagentuuri nõukogu mullu 13. detsembril valitsuskoalitsiooni ministrite survel parimaks pakkujaks Eesti Raudtee 66 protsendi aktsiate eest 1,7 miljardit krooni pakkunud Rail Estonia.

Kahe kuu jooksul kestnud läbirääkimiste tulemusel ei suutnud Rail Estonia nõutavat strateegilist investorit siiski esitleda, kuigi aeg-ajalt vihjasid ettevõtte esindajad võimalusele kaasata näiteks Põhja-Ameerika suur raudteefirma Canadian Pacific Railway (CPR), mille CPR-i esindajad siiski kindlalt tagasi lükkasid.

Viimasel hetkel üritas Orrison kaasata tundmatu taustaga investeerimisfondi, mille varade maht ulatus väidetavalt kümnete miljardite USA dollariteni. Fondi esindas Eestis seltskonnaajakirjanduse lemmikuks kujunenud skandaalne sitsiillane Giovanni Sposato.

Algselt Rail Estoniat täie jõuga toetanud valitsuskoalitsioon siiski Sposato tundmatuid rahaallikaid ei aktsepteerinud, mille tulemusel alustas erastamisagentuur märtsis läbirääkimisi paremuselt teise pakkujaga, enamusosaluse eest miljard krooni pakkunud Baltic Rail Services OÜ-le (BRS).

BRS ja EEA sõlmisid hoolimata veel erastamist puudutavate kohtuprotsesside käimasolemisest 30. aprillil Eesti Raudtee 66 protsendi aktsiate erastamislepingu, mille kohaselt pidanuks BRS erastamissumma tasuma 29. juuniks.

Vaid nädalapäevad enne erastamistehingu kavandatud lõpptähtaega teatasid BRS ja agentuur, et tehingu lõpuleviimise tähtaeg pikeneb 31. augustini. Selleks tähtajaks õnnestus BRS-il ja EEA-l lahendada ülevalolnud küsimused ning BRS-i osanikud suutsid pärast pakkumist algselt toetanud pankade ärakukkumist lõpuks kokku saada ka osaluse ostuks vajaliku miljard krooni.