SLK omanik Vjatšeslav Leedo hindab 400 miljoni krooni vääriliseks üheksat parvlaeva ja liinide teenindamise struktuuri.

Üheksast parvlaevast viis – Hiiumaa, Harilaid, Kõrgelaid, Koguva ja Vardo – peaks kuuluma SLK varade hulka, kuigi ettevõtte bilansist on neid keeruline leida. 2003. aasta lõpus oli SLK-l vara kokku 38,5 miljoni krooni väärtuses, viie parvlaeva hind oli aga nullilähedane. Laevad on viimastel aastatel kaotanud väärtusest igal aastal 10-20 protsenti, mille riik dotatsioonidega kinni maksis.

Üks asi on paber

Riigil tuleb need laevad aga uuesti kinni maksta, kuna just needsamad, paberil täiesti väärtusetud laevad on täiesti sõi-dukõlblikud loodava ühisfirma jaoks. Üks asi on bilansiline, teine tegelik väärtus.

Riigikontrolli hinnangul tuleb riigil teist korda samad parvlaevad kinni maksta minevikus tehtud kehvade juhtimisotsuste tõttu. “Sarnase näite võib tuua ka Suurbritanniast, kus erastati raudtee ja seda nüüd taasriigistatakse,” ütles riigikontrolli peakontrolör Kaie Karniol.

Lisaks nimetatud viiele laevale pannakse ühisfirmasse veel neli laeva – Ofelia, Regula, Scania ja St Ola –, mis praegu kuuluvad Hoiupanga Liisingule. Liisingufirmalt rendivad neid Leedo firmad Saare Finants ja Holostovi Kinnisvarahaldus.

Need laevad on Leedo hinnanud 200 miljoni krooni vääriliseks ja ühisfirma esialgse äri-plaani kohaselt peab riik need selle summa eest välja ostma.

Tallinna Sadama ja SLK ühisfirma varasid pidid audiitorid just hindama hakkama, kuid endine majandusminister Meelis Atonen pani kogu plaani kalevi alla. Endise ministri mõte oli see, et kui luuakse ühisfirma, kuhu üks pool paneb 200 miljonit ja teine oma kingapaelad, mis väidetavalt sama palju maksavad, ei ole asi õige.

Kui riik oleks SLK-ga ühisfirma loomise osas 1,5 aastat tagasi leppe sõlminud, oleks selle varad maksnud alla 300 miljoni krooni. Parvlaevade hind tõusis iga päevaga miljon krooni, on sadama esindajad väitnud.

“Varade hindamisele kaasatakse sõltumatud audiitorid, nii nagu seadus ette näeb,” lubas SLK nõukogu liige Aivar Jõgi.

Majandusministeeriumi kantsler Marika Priske ei saa aru, mida Leedol on 400 miljoni krooni väärtuses ühisfirmasse panna. “Kas ikka kogu laevastikku on vaja või tuleks mõelda perspektiivis, et Saaremaale tuleb sild. Äkki peaksime Hiiumaa liinile uued laevad ehitama,” ütles Priske.

SLK laevad on müügis

•• Laevadega kaubitsev internetilehekülg pakub Leedo firmadega seotud parvlaevu müügiks 250 miljoni krooni eest.

•• Kokku on müügis 11 laeva, neist kalleim Viire (6,25 miljonit dollarit), kuid seda rendib hetkel SLK Taanist.

•• SLK nõukogu liige Aivar Jõgi: “Maailmas on vähe laevu, mis ei ole müügis. Küsimus on hinnas. ”